30 november 2021

Vetenskapsrådet ger Jens Birch, professor i materialvetenskap, 9,4 miljoner till forskning inom neutronteknik.

Forskning om neutronteknik på Linköpings universitet (LiU) har varit i fokus den senaste veckan. Den 23 november presenterade LiU nyheten om arbetet som pågår med ESS, världens mest kraftfulla forskningsanläggning för neutronstrålning utanför Lund. I det arbetet har Linköpings universitet fått en särskild roll att utveckla optik som ska användas i forskningsanläggningen.Jens Birch.Jens Birch. Foto Peter Holgersson

Den 23 november meddelade dessutom Vetenskapsrådet att Jens Birch, som koordinerar utvecklingen av neutronoptiken för ESS, får 9,4 miljoner kronor i projektbidrag för forskning om en ny neutronspridningsmetod som använder sig av magnetiska ytskikt.

– Det handlar om att utveckla en metod för att maximalt utnyttja data från neutronspridningsexperimenten i det framtida ESS, säger Jens Birch, professor i materialvetenskap vid Institutionen för fysik, kemi och biologi, IFM.

LiU är huvudsökande och projektet genomförs i samarbete med forskare från Uppsala universitet, Lunds universitet och ISIS Neutron and Muon Source i Oxfordshire, Storbritannien.

– Syftet är specifikt att, genom forskningssamarbete med ISIS, bygga ny kompetens som sedan ska komma till nytta inom forskningen som kommer att bedrivas vid ESS, säger Jens Birch.

Mer om forskningen

Forskning om nanomaterial