30 juni 2021

Digitala tvillingar som kan hjälpa sjukvården, industrins gröna revansch, spelutveckling och tryckt elektronik. Det är några ämnen som kommer att diskuteras i studiomagasinet East Sweden Studio under Almedalsveckan. Medverkar gör rektor Jan-Ingvar Jönsson och en rad LiU-forskare.

Fotostudio.
East Sweden Studio sänder under måndag-tisdag under Almedalsveckan. lapandr

Helt digitalt arrangemang

Almedalen Visby.Almedalsveckan som den brukar vara.

I år arrangeras hela Almedalsveckan digitalt, där alla seminarier kommer att ligga på en digital plattform, Almedalsveckan Play. I det digitala programmet ingår East Sweden Studio som Linköpings universitet, Region Östergötland, Linköpings kommun och Östsvenska handelskammaren tillsammans står bakom.

- Jag tycker att vi verkligen har fått till ett fullspäckat program med spännande ämnen som kommer att belysas och diskuteras ur många olika perspektiv. Inte minst med tanke på alla intressanta LiU-deltagare som spetsar till programpunkterna, säger Tobias Örberg, projektledare för LiU:s Almedalsmedverkan.

Jan-Ingvar Jönsson. Foto Charlotte Perhammar

I East Sweden Studio medverkar LiU:s rektor Jan-Ingvar Jönsson på den första programpunkten ”Digitala tvillingar – individuell vård på riktigt” som sänds 13:15 måndag 5/7. Medverkar från LiU gör också Tino Ebbers, professor, Gunnar Cedersund, lektor samt Margareta Kristenson, professor emerita.

Därefter följer en rad inslag under två dagar med medverkan från LiU-forskare. Här är övriga programpunkter med notering om LiU:s deltagande. Fullständigt program och mer information finns på hemsidan för East Sweden där sändningarna också går att se.

Måndag 5 juli

13.15-14.00 Digitala tvillingar– individuell vård på riktigt
Gunnar Cedersund, lektor, Tino Ebbers, professor, Margareta Kristenson, professor emirita, och Jan-Ingvar Jönsson, rektor, LiU

14.10-14.30 Superdatorn - tar den Sverige till världstoppen inom AI?
Anders Ynnerman, programdirektör WASP, LiU

14.30-15.15. Från grå skorstenar till grön innovatör – det våras för industrin?
Louise Ödlund, professor, LiU

15.30-15.50 Hur kan spelutveckling göra samhället smartare”
Anna Eklöf, lektor, LiU

15:50-16:05 Elektrifiering av godstransporter – Vilka är de stora logistikutmaningarna?
Anna Fredriksson, biträdande professor, LiU

Tisdag 6 juli

13.15-14.00 Staden – den 100-åriga testbädden

14.10-14.30 Tryckt elektronik - hur kan fler innovationer nå marknaden?
Magnus Berggren, professor, LiU

14.30-15.15 Digital forensik – hur löser vi morgondagens brott?
Lena Klasén, adjungerad professor, Polisen/LiU

15.30-15.50 Paneldiskussion: ”I pandemins spår – hur kan digital utbildning bidra till jämlikt stöd för våldsutsatta barn?
Jannes Grudin, utredare, och Laura Korhonen, professor, LiU

Podcast Fakultet

Utöver East Sweden Studio sänder LiU också podcasten Fakultet mellan 3-7 juli. Varje dag publiceras ett nytt avsnitt om aktuell samhällsforskning som väcker känslor och engagemang. I varje avsnitt får man höra fem LiU-forskare och också möta dem som deras forskning faktiskt berör.

De ämnen som lyfts är ”Älskade maskin” om vad det är som gör att vi vill ha ännu fler maskiner som underlättar vår vardag. I avsnittet ”Jobbigt nu. Men jag mår bra.” har två LiU-forskare intervjuat 15-åringar om hur det mår, egentligen. Stämmer bilden av en ökad psykisk ohälsa bland unga? ”Fast i en mardröm” handlar om den svenska asylrätten och den moment 22-situation som kan uppstå för asylsökande. I det fjärde avsnittet ställs frågan ”Är terapisoffan på väg ut?” nu när terapi på nätet visat sig vara lika effektivt som att gå och träffa en psykolog. Det femte och sista avsnittet handlar om den för många känsliga frågan ”Ska jag ta PSA-prov?”, om manlighet och prostatan.

Podcasten Fakultet görs på uppdrag av Filosofiska fakulteten och finansieras delvis av LiU:s program Verifiering för nyttiggörande (VFN). Programledare och producent är Annelie Norberg, universitetsadjunkt i Kultur- och mediegestaltning och ansvarig för utbildningen Podcast - ljudgestaltning, dramaturgi och produktionsvillkor.

• Länk till podden finns här.