23 april 2024

Hanne Biesmans, doktorand vid Linköpings universitet, har valts ut till den årliga prestigefyllda listan "Forbes Under 30 Europe Class Of 2024" i kategorin Vetenskap och hälsovård.

Porträtt av ung kvinnlig forskare vid mikroskop som lyser grönt.
Hanne Biesmans, doktorand, har en bakgrund inom biomedicin. Thor Balkhed

Odlade elektroder – ett av årets största genombrott

Hanne Biesmans och hennes team utvecklar en ny generation injicerbara elektroder som kan montera sig själva inuti levande vävnader. Denna teknik kan potentiellt göra vissa neurologiska behandlingar säkrare, mer kostnadseffektiva och tillgängliga. Biesmans är medförfattare till en artikel som publicerades i Science förra året om de första projektresultaten.

Hur bedömningen av deltagarna på listan görs

Domare i kategorin Vetenskap och hälsovård 2024 var Josef Aschbacher, Johanna Bergman, Deepali Nangia och Stefan Woxström.

För att sammanställa den nionde årliga listan kammade Forbes-skribenter och -redaktörer igenom tusentals onlinebidrag, samt använde branschkällor och listade alumner för att få rekommendationer. Kandidaterna utvärderades av Forbes personal och en panel av oberoende expertdomare (inklusive miljardären och denimkraften Dieselägaren Renzo Rosso, skådespelaren Simona Tabasco och olympiska guldmedaljören Mo Farah) på en mängd olika faktorer, inklusive finansiering, intäkter, social påverkan, skala, uppfinningsrikedom och potential. Alla utvalda måste vara 29 år eller yngre den 9 april 2024.

Läs mer om Forbes 30 Under 30 Europe 2024 här.

Forskaren förklarar

Elektroder odlade i levande vävnad

Hanne Biesmans, doktorand vid Laboratoriet för organisk elektronik, förklarar hur de lyckats odla mjuka elektroder i levande vävnad.