08 september 2023

En podcast där både forskaren och de som direkt berörs av forskningen får komma till tals. Det är tanken med Fakultet som ges ut av Filosofiska fakulteten vid Linköpings universitet. Nu släpps en ny säsong med högaktuella ämnen.

Annelie Norberg i studion.
Annelie Norberg i studion. Magnus Johansson

– I Fakultet möter du människor som berörs av verkligt viktig forskning och du få en chans att känna av den passion som så många forskare känner inför sitt arbete. Lyssna så inser du att det också handlar om dig och mig, säger producenten och programledaren Annelie Norberg.

En länk mellan akademi och samhälle

Fakultet är ett sätt för Filosofiska fakulteten att berätta och kommunicera aktuell forskning på ett populärvetenskapligt sätt. Men inte bara informera, ambitionen är att väcka känslor och tankar och därigenom nå fram till de människor som berörs av forskningen. Annorlunda uttryckt ska Fakultet fungera som en länk mellan akademi och samhälle.

Aktuella ämnen i ny säsong

Ämnena som behandlas varierar mycket, så även i den nya säsong som släpps med ett avsnitt varje fredag mellan den 8 september och 6 oktober 2023. Det bränner till rejält kring några av vår tids spetsigaste frågor.

Först ut är ett avsnitt om desinformation, den svenska socialtjänsten och föräldraskap bland utrikesfödda – där familjecentralerna lyfts som en möjlig framgångsfaktor. I ett avsnitt om AI ska en AI-språkmodell hjälpa en krisande novellist, som stått och stampat med samma text i 4 år. Ett annat avsnitt avhandlar barns nakenhet i det offentliga rummet, och om vad effekten blir för våra barn när vi inte längre vågar ta upp i knät, trösta och smeka av rädsla för andras blickar och fördömanden.

– Den här säsongen är kanske den mest aktuella av alla vi hittills producerat. Fakultet vill komplicera till dina tankar och bjuda på perspektiv som du kanske annars inte skulle ha sett. Genom att möta människor som direkt berörs av forskning som bedrivs vid Linköpings universitet, så vidgas frågorna och blir mer relevanta in på huden. Forskningens verkliga fokus hamnar så att säga i förgrunden och du som individ i samhället får ytterligare en chans att förstå och se sammanhangen, säger Annelie Norberg.

Det blir även ett avsnitt om tuffa prioriteringar och svåra etiska val i vården – och hur vi faktiskt sedan pandemin börjat våga uttala vilken patient som bör få IVA-platsen framför någon annan. Och får det lov att vara en nystekt marinerad strömming, fiskad i kylvattenutloppet direkt utanför kärnkraftverket Forsmark? Eller en toppstylad tvåa, precis ovanpå dolda kvinnogravar från Norrköpings fängelse? Ett helt avsnitt om resterna och konsekvenserna av vår industrialisering - som kulturarv.

Vill du lyssna på Fakultet hittar avsnitten i länken ovan, på LiU:s hemsida och samt på de vanligaste plattformarna för podcasts.

Lyssna på Fakultet

Pod