Regeringen har dragit igång en rad satsningar för att få bukt på lärarbristen inom skola, förskola och fritidshem. Gemensamt för satsningarna är att man till viss del har ändrat synen på läraren. Det är inte längre ungdomar som just slutat gymnasiet man enbart föreställer sig inom yrket. Istället försöker man rekrytera de som redan har ett yrke och som vill göra något nytt, de som redan arbetar i skola och fritidshem, men utan utbildning, och de som blivit av med sina jobb.
– Ungdomskullarna numera är så små att ungdomarna inte räcker till. Och bara 60 000 per år går vidare till högre studier. Det innebär att vi måste få in fler grupper på lärarutbildningarna, säger Ingrid Olsson vid Linköpings universitet.
Hon har själv arbetat som lärare i flera år innan hon doktorerade i specialpedagogik. Nu leder hon projektet Fler vägar in, som Linköpings universitet fått i uppdrag av regeringen.
Projektet är – som namnet antyder – ett sätt att göra det lättare för fler grupper än ungdomar att söka till lärarutbildningar. Förra året sjösatte Linköpings universitet 20 korta prova på-kurser som passar den som redan har ett heltidsjobb, som vill läsa på distans eller helt enkelt bara är nyfiken på vad det innebär att jobba som lärare i skola, fritidshem eller förskola.
– Vi ser på ansökningsstatistiken att många av de som sökt är lite äldre, vilket är kul! De är ett viktigt nytillskott. Vi har under året också förstått att de som testar på kurserna har olika bakgrunder. Vissa arbetar redan i skola eller fritidshem, utan utbildning. Men det har även varit civilingenjörer, journalister, företagsledare och till och med en läkare, som varit nyfikna på läraryrket.