08 september 2021

Kan basinkomst fungera i en svensk kontext? Kan denna idé bidra till förbättrade processer i välfärden? Basinkomst med fördel kan utgöra en källa till inspiration för en intervention med syftet att förbättra processen mot livskvalitet och arbete. Det visar Helix rapport 21:003.

Anna-Carin Fagerlind Ståhl och Christian Ståhl
I en ny Helix-rapport undersöker Anna-Carin Fagerlind Ståhl och Christian Ståhl förutsättningarna för och de förväntade effekterna av att utveckla interventioner inspirerade av basinkomst i den lokala välfärdspolitiken. Rapporten fokuserar främst på hur samordningsförbund och kommuner kan använda kunskap från tidigare experiment med basinkomst för att utveckla nya arbetssätt för att främja arbetsmarknadsdeltagande och livskvalitet.

Rapporten kommer också att presenteras på ett Helix-seminarium 18 november kl. 9-11. Separat inbjudan till seminariet kommer senare i höst, men boka gärna in tiden om du är intresserad av att veta mer.

Läs rapporten här: ”Interventioner inspirerade av basinkomst: Förutsättningar i lokal välfärdspolitik och förväntade effekter på livskvalitet och arbetsmarknadsdeltagande”.

Om författarna

Anna-Carin Fagerlind Ståhl arbetar bland annat som arbetsmiljöforskare och har en doktorsexamen i medicinsk vetenskap samt en bakgrund som psykolog. Hennes forskning har fokuserat på förutsättningar för välbefinnande och risker för psykisk ohälsa i arbetet.

Christian Ståhl är professor i sociologi och forskar om arbete, arbetsliv och välfärdssystem vid HELIX Competence Centre på LiU.

Relaterat innehåll