29 juni 2020

Johnny Ludvigsson, vid Institutionen för biomedicinska och kliniska vetenskaper, rankas bland de allra bästa forskarna i världen på typ 1-diabetes.

Johnny Ludvigsson
Johnny Ludvigsson Thor Balkhed

- Det är en hedrande och uppmuntrande markering att den typ 1-diabetesforskning som bedrivs vid avdelningen för Pediatrik i Linköping har en stark internationell position, säger Johnny Ludvigsson.

Bakom listan står Expertscape som baserar sin ranking på artiklar i den internationella medicinska databasen PubMed. Expertscape är ett oberoende företag som utför rankingar inom en mängd olika sjukdomsområden. I sin senaste satsning rankar de såväl toppforskare som institut verksamma inom typ 1-diabetes. Johnny Ludvigsson är där med på tio-i-topplistan av 55 000 typ 1-diabetesforskare.

Tio främsta experterna på typ 1-diabetes:
1. Dr. Matthias von Herrath, La Jolla Institute for Allergy and Immunology / Novo Nordisk Research Center
2. Dr. Jay Skyler, University of Miami
3. Dr. David Maahs, Stanford University
4. Dr. Kevan Herold, Yale University
5. Dr. Desmond Schatz, University of Florida
6. Dr. Johnny Ludvigsson, Linkoping University
7. Dr. Mikael Knip, University of Helsinki
8. Dr. Åke Lernmark, Lund University
9. Dr. Carla Greenbaum, Virginia Mason Medical Center (Benaroya Research Institute)
10. Dr. Mark Atkinson, University of Florida

Läs mer om Johnny Ludvigssons forskning på hans medarbetarsida.

Se hela listan på såväl experter som institut
Mer om Expertscape och deras rankingsystem