16 oktober 2023

I en värld som står inför alltmer akuta klimatutmaningar blir utbildning en nyckel. Studenter på Kandidatprogrammet i miljö, klimat och hållbar utveckling förbereder sig för att möta dessa utmaningar genom att stiga in i rollen som FN-diplomater.

En studentgrupp diskuterar under ett rollspelsmoment
Representanter från Kina och G77 håller sitt öppningsanförande. Jenny Widen

Det är en regnig oktobermorgon på Campus Norrköping. Tredjeårsstudenterna på Kandidatprogrammet i miljö, klimat och hållbar utveckling ska snart påbörja sitt rollspel av FN:s klimatmöte. Dagen till ära har studenterna klätt sig som riktiga kongressdeltagare med kavajer och hårknutar. När dörrarna till seminariesalen slås upp måste alla registrera sig och få ett kongress-pass runt halsen. Kort därefter går representanter för Saudiarabien undan tillsammans med Timor-Leste för att påbörja förhandlingarna innan kongressen inleds.

Viktigt moment i fördjupningskurs

Det står klart att internationellt samarbete är avgörande för att möta jordens miljö- och hållbarhetsutmaningar, såsom klimatförändringar och bevarande av biologisk mångfald. Inom kursen Internationell miljömanagement får studenterna fördjupa sig i hur dessa utmaningar hanteras inom FN-systemet och EU med fokus på att finna lösningar.

Årets upplaga av kursens FN-rollspel utspelas vid FN:s klimatkonferens COP28. Diskussionen koncentreras kring ämnet "Loss and Damage," som syftar till att hantera skador och förluster som klimatförändringarna orsakar för sårbara samhällen. Kursansvarig Mattias Hjerpe förklarar att rollspelet ger studenterna viktiga kunskaper.
– Genom den här aktiviteten får studenterna praktisk förståelse för komplexiteten bakom internationella klimatförhandlingar. De får undersöka aspekter som historiskt ansvar, kulturella kommunikationshinder och källkritik.

En utbildning som möjliggör förändring

Foto Jenny Widen Två av de deltagande studenterna, Tuva Karhu och Moa Marcus är båda motiverade att göra skillnad efter utbildningen.
– Jag kände att jag ville göra något meningsfullt med min framtid och ville satsa på just klimatförändringar. Två år in på utbildningen har klimatet verkligen blivit en av mina hjärtefrågor, säger Tuva Karhu. Moa Marcus håller med, och ser positivt på att kunna få en roll som "spindeln i nätet" efter utbildningen.

– Jag känner att det finns så himla många möjligheter efter den här utbildningen och jag har blivit extra intresserad av samhällsomställning. Hur gör vi våra samhällen så hållbara som möjligt, samtidigt som vi bygger upp städer? Men jag är också öppen för annat eftersom den här utbildningen verkligen inte stänger några dörrar, säger Moa Marcus.

Rollspelet ger insikter

Studenterna har noga förberett sig inför rollspelet och en observation de gjort är hur de olika länderna väljer att kommunicera på olika sätt.
– Maldiverna är till exempel ganska emotionella i allt de säger. Det är mycket "Words cannot express the sadness we feel", och liknande. Jag har aldrig tidigare tänkt på att det kan vara så olika hur olika länder uttrycker sig under förhandlingarna, säger Tuva Karhu. Hon anser att detta undervisningsmoment är viktigt och att kursen har bidragit till att hon har fått en djupare insikt, inte bara i klimatförhandlingarnas procedurer, utan även i varför det är så svårt att komma framåt i arbetet.
– Jag tror att nyckeln är pragmatism, tyvärr. Det som krävs för att komma någonstans är kompromisser. Kanske till det sämre för ens egen åsikt, men till det bättre för det större målet, säger Tuva Karhu.

Klimatångesten dämpas tillsammans

Tuva Karhu tycker att utbildningen ger henne verktyg för att hantera klimatångest:
– Jag drabbats av klimatångest efter vissa tyngre kurser, för det kan kännas lite hopplöst ibland. Men samtidigt så får man ju också verktyg för att kunna hantera det. Jag vet också att jag i mitt framtida yrke kommer kunna bidra till klimatet, oavsett om det blir genom att säkra ett bra miljöledningssystem hos ett företag, eller genom att stå på EU-konferenser. Dessutom får man också träffa många likasinnade genom utbildningen som får samma ångest, och då kan man ventilera och prata om det tillsammans. Sedan sätter lärarna väldigt mycket sitt hopp till oss. De uppmanar oss ofta till att ta med det vi lär oss i framtiden, och då känns det snarare hoppfullt.

En ljus framtid

Efter att regnet lättat kring lunchtid i Norrköpings industrilandskap fortsätter förhandlingarna i ytterligare några timmar. Fram till dess har många av punkterna i förslaget som behandlas diskuterats, men inget har ännu beslutats då alla nationsgrupperna vill få igenom olika ändringar. Att internationell miljöpolitik är komplext står klart efter dagens övning.

Mathias Fridahl, lärare på Kandidatprogrammet i miljö, klimat och hållbar utveckling och i kursen Internationell miljömanagement, understryker vikten av att utbilda nästa generation miljövetare som kan ta itu med de globala utmaningarna.
– Studenterna med en examen i miljövetenskap från Linköpings universitet är rustade att påverka och kunna göra skillnad, oavsett om det är inom företag, i civilsamhället, i internationell politik, eller på myndigheter. Framtiden är fylld av inspirerande och mycket viktiga jobb för de som är engagerade i att bekämpa klimatförändringarna och skapa en mer hållbar värld. Och på den arbetsmarknaden är våra studenter mycket hett eftertraktade bland arbetsgivare.

Rollspelet i bilder

Läs mer om programmet