01 juni 2020

De två stora konferenserna inom visualisering, Eurographics och Eurovis, skulle samla 1000 deltagare i Norrköping men istället blev det 2300 registrerade deltagare, 100 streamade videosessioner och närmare 38 000 visningar. Hittills.

Tomt i korridorerna, men flera tusen deltagare på konferenserna.
Tomma lokaler på Campus Norrköping och trist för Norrköpings stad, men på nätet blev deltagandet desto högre.  Thor Balkhed
Kommentarsfälten är entusiastiska när den sammanslagna konferensen EGEV 2020 har sitt virtuella avslut under fredag eftermiddag: ”ni har alla gjort ett imponerande jobb”, ”excellent utfört”, ”absolut fantastiskt”, ”ni har satt ribban för kommande digitala konferenser”, är några av de lyriska kommentarerna, tillsammans med rader av klappande händer. Deltagarna påpekar också att de självklart saknar att kunna träffas fysiskt, men när det inte är möjligt var detta den bästa tänkbara lösningen.

I Corona-tider fick även diskussioner efter och mellan de olika passen liksom sociala events hållas via nätet. Bland annat bjöd Anders Ynnerman på en resa ut till universums Ur välkomstvideon för EGEV 2020.utkanter på onsdag kvällen och till öppningsceremonin framfördes en parodi på Abbas The winner takes it all, ”The reviewers take it all” - konferensens mest sedda video.

Mångas insatser

– Det har krävt enorma insatser av medarbetarna på avdelningen medie- och informationsteknik att få teknik och organisation att fungera på några få månader och jag är både tacksam och stolt över vad vi har åstadkommit, kommenterar Anders Ynnerman, professor, avdelningschef för MIT och huvudansvarig för EGEV2020.
Tillsammans med Matthew Cooper, som biträdare, och professorerna Jonas Unger och Ingrid Hotz som ansvariga för Eurographics respektive Eurovis har ett stort antal medarbetare bidragit till att de båda veckolånga konferenserna har kunnat genomföras.

Ingrid Hotz följer en av sessionerna.Ingrid Hotz ser att det också finns fördelar med det digitala formatet: fler får möjlighet att delta och det ger större valfrihet. Foto Thor BalkhedIngrid Hotz, konstaterar också att det även finns fördelar med att hålla konferensen digitalt:
– Vi nådde fler och blev mer inkluderande, jag vill verkligen tacka alla som har bidragit till detta, säger hon.

Mätbart intresse

Alexander Bock och Martin Falk, båda vid MIT, som stått för mycket av tekniken, konstaterade också att det på ett helt annat sätt blir möjligt att mäta vad som intresserar konferensdeltagarna när alla sessioner ligger på Youtube. Konferenserna bjöd på huvudtalare (key-notes) från akademi och industri, långa presentationer, korta presentationer, studentarbeten, poster-sessioner och sociala events, precis som om konferensen skulle ha arrangerats på plats i Norrköping.

De ger oss några siffror: 37 700 visningar hittills eller 8400 timmar, vilket är 350 dagar - nästan ett år. De flesta deltagare var mellan 35 och 45 år, mellan 10 och 20 procent av visningarna skedde live, det vill säga när föredraget hölls, övriga har tittat senare. 17 procent av deltagarna är kvinnor som också enligt statistiken tittar lite längre tid när de kopplar upp sig.

– Det blev en succé, konstaterar Anders Ynnerman.
Ingen lär säga emot honom.

Alla konferensbidrag finns här
Anders Ynnermans Space show

Två intressanta och även underhållande presentationer (tips från skribenten) Jackie Fahertys keynote som börjar med en historisk tillbakablick och tar oss med på en forskningsresa ut i rymden, samt en presentation av Roxana Bujack vid Los Alamos som beskriver utmaningen att visualisera dynamiska flöden, men där hon också leker med grafiska filter (hennes presentation startar ca 30 minuter in i videon).
Moderatorn uteblev och Andreas Bock fick hastigt hoppa in och leda ett seminarium han inte visste så mycket om.Alexander Bock stod för mycket av det tekniska men fick också rycka in som moderator i en av sessionerna när moderatorn inte dök upp. Foto Thor Balkhed