19 maj 2020

Delar av undervisningen som bedrivs inom LiU:s forskningssamarbeten i matematik har på grund av rådande pandemi fått ställas om för att ske på distans. Nu hittar lärare och studenter nya vägar för att genomföra utbildningarna.

Olof Svensson med en grupp studenter vid Universidade Eduardo Mondlane.
Olof Svensson och studenter på kursen vid Universidade Eduardo Mondlane. Bilden togs i mars månad. Olof Svensson

Inom LiU:s forskningssamarbeten med Moçambique och Kambodja sker undervisningen nu på distans under Coronapandemin. Olof Svensson, universitetslektor på ITN, håller för tillfället på att avsluta en kurs i matematik för studenter vid Universidade Eduardo Mondlane i Moçambiques huvudstad Maputo. Kursen, Measure Theory and the Lebesgue integral, är en del av det nystartade Masterprogrammet i matematik.

– Under mars månad var jag på plats i Moçambique. När rapporterna om Corona började bli mer och mer allvarliga blev det att ta sig hem medan det fortfarande fanns möjlighet, berättar Olof Svensson.

Använde sig av Youtube

Studenterna i Moçambique har under pandemin behövt studera hemifrån när universitetet hållit stängt. Det har inneburit problem då internetuppkopplingen på många platser i landet är undermålig eller helt saknas. Olof Svensson, som från början planerade att bedriva undervisningen direkt via Zoom, fick tänka om.

– Vi spelade in föreläsningarna i stället. Det gick att lösa så att mina slides och anteckningar kunde visas.

Videor med föreläsningarna laddades upp på Youtube. När studenterna tagit del av dem fick de i sin tur fotografera lösningar på de matematiska problemen med mobiltelefon och sedan skicka tillbaka när de fick möjlighet.

– Sedan lade jag upp nya videor där jag kommenterar det som de skickat in.

Har undervisat runt om i Afrika

Olof Svensson har tidigare handlett doktorander i Uganda och undervisat på plats i bland annat Tanzania, Rwanda, Kenya och Ghana. I vanliga fall håller han föreläsningar på ett mer traditionellt sätt. Whiteboardtavlan används flitigt och studenterna kan på plats presentera sina lösningar på olika problem.

– Det saknar jag i distansundervisningen, att inte få utbytet och återkoppling från studenterna på plats. Om en student inte förstår kan jag förklara på ett lite annorlunda sätt till exempel.

Samarbetsvilliga studenter

Kursen Olof Svensson håller i avslutas nu med en tentamen som studenterna kommer att få skriva på plats vid universitetet eftersom Moçambique har lättat på restriktionerna. Han tycker att det trots allt fungerat bra med distansundervisningen och är inte orolig för att studenterna ska få underkänt på kursen.

– De samarbetar väldigt bra och försöker lära sig under de här förutsättningarna. Jag tror det kommer gå bra för dem, säger han.