15 maj 2023

Den första upplagan av LINHAC blev helt digital. När LiU för andra gången arrangerar världens största konferens inom hockey analytics, tillsammans med Linköping HC, blir det ett hybridevenemang med ett späckat schema på campus Valla och med deltagare världen över.

En fullsatt hockeyarena.
I juni arrangerar LiU världens största konferens om hockey analytics. Alex Korolkoff

– Vi har återigen många toppnamn inom området i programmet, men nytt är att vi i år även har analytiker från lag i NHL, säger Patrick Lambrix, professor på institutionen för datavetenskap, IDA och huvudansvarig för LINHAC (Linköping Hockey Analytics Conference).

Forskargrupp på LiU

Datadriven analys och visualisering är ett område som växer så det knakar inom sportens värld. Fotbollen är den idrott som kommit längst inom området. Men utvecklingen inom ishockeyn går snabbt. I dag analyseras i stort sett allt som händer både på och utanför på isen hos elitklubbarna. Sedan 2017 har en forskargrupp vid LiU intresserat sig för det som kallas sports analytics och sedan några år tillbaka ges även ämnet som en fristående sexpoängskurs. Gruppen leds av Patrick Lambrix och hans kollega Niklas Carlsson, biträdande professor på IDA.

Fullspäckade dagar

2022 arrangerade LiU, tillsammans med Linköping HC, LINHAC för fösta gången. Det blev världens största konferens inom området och den första i Europa.
7-9 juni 2023 är det dags igen. I år blir det ett hybridevenemang med fullspäckade dagar i B-huset på Campus Valla – men också med deltagare och föreläsare världen över digitalt.

– LINHAC belyser användandet av data inom hockey på ett brett sätt. Representanter från landslag och klubblag diskuterar hur data används för scouting, utvärdering av spelare och matchstrategier. Akademiker och företag presenterar de senaste algoritmerna och verktyg för hockey analytics. TV-bolag kommer att visa hur man använder analytics för att göra deras sändningar mer intressanta, säger Patrick Lambrix.

Studenttävling

Under konferensen avgörs även en studenttävling där finalisterna kommer från Sverige (LiU och KTH), Kanada och Schweiz.
– Uppgiften i deras projekt var att med data från en tidigare SHL-säsong (Svenska hockeyligan försöka att komma fram till nya intressanta insikter, säger Patrick Lambrix.

LINHAC arrangeras av LiU och Linköping HC i samarbete Alliance of European Hockey Clubs och Linköpings kommun och med stöd från Centrum för idrottsforskning, CIF.

Läs mer om konferensen och programmet här.