21 oktober 2016

Flera av LiU:s forskare har i veckan bidragit till att förklara skillnaderna mellan Linköping och Norrköping.

Spårvagn i Norrköping och domkyrkan i LinköpingFoto: Melinda Danielsson; Per Wichmann

Sveriges Radio P4 Östergötland har jämfört Linköping och Norrköping ur en rad aspekter: rankinglistor, ekonomi, näringsliv, politik, hälsa, nöjen.

– Idén kom från alla rankninglistor som görs och där vår uppfattning var att Linköping i princip alltid får bättre resultat än Norrköping. Är det så? Och vad blir det för bild om man lägger ihop allt det där? säger Petter Ahnoff, agendachef på Sveriges Radio P4 Östergötland.

Rankinglistor och identitet

Radion har bland annat jämfört kommunerna genom 19 olika rankinglistor, intervjuat politiker, medborgare och forskare.  Linköpings universitet har i högsta grad bidragit med kunskap och kommentarer under veckan. Först ut var Elin Wihlborg, professor i statsvetenskap på IEI, som talade om att en av anledningarna till att Linköping kommer ut bättre i kommunrankningar är att de har bättre ekonomiska förutsättningar. Mats Brusman, adjunkt vid ISV, pratade om städernas kulturella identitet och självbilder och hur de formats.

Hans Nilsson, biträdande professor i historia på ISAK, berättade om det dramatiska 1970-talet när båda städerna skakades om: Norrköping miste det mesta av sin tongivande textilindustri, medan Saab etablerades i Linköping vilket bidrog till en stark inflyttning och kom att forma stadens framtid.

Hjärtdödligheten skiljer mellan städerna

Björn Grip, doktorand vid Tema Q och som disputerar i november med avhandlingen "Den ojämlika dödligheten - hjärtdödlighet och samhällsutveckling i två städer" talade om skillnaden i hjärtdödlighet mellan Linköping och Norrköping. Han ser ett samband mellan fattigdom och hjärtdödlighet efter att studerat stadsdelar i Linköping och Norrköping och kommit fram till att Linköping som är en rikare stad har fler invånare med god hälsa.

Johan Wänström, lektor vid Centrum för kommunstrategiska studier, pratade på torsdagen om sin forskning om blocköverskridande samarbeten som blivit allt vanligare i det svenska politiska landskapet. Hans forskning visar bland annat att det ofta är utvecklingsfrågor som initierar blocköverskridande samarbeten. När det gäller Linköping och Norrköping är blocköverskridande samarbeten vanligare i Linköping.

Ny och aktuell forskning

Mycket av det ni rapporterat om i veckan kände ni till tidigare, men är det något som förvånat dig?

–Den färska forskningen om blocköverskridande samarbeten känns ny och aktuell, jag hade inte hört det förut. Att politiker skiftar fokus i nya konstellationer och att frågorna blir andra, det var nytt för mig, säger Petter Ahnoff.

Länk: P4 Östergötlands granskning Linköping vs Norrköping