11 december 2024

Troende är inte mer generösa än ateister – i alla fall så länge de inte vet vad mottagaren tror på. Då ökar givmildheten påtagligt, men framför allt för att man ger mer till dem med samma religion. Det visar en undersökning som gjorts av forskare vid Linköpings universitet.

Nathalie Hallin och Hajdi Moche i samtal.
Nathalie Hallin och Hajdi Moche har pratat mycket om vad som skapar en vilja att vara generös. Fotograf: Thor Balkhed

Nathalie Hallin är ateist. Kollegan Hajdi Moche är kristen. Båda har en postdok-tjänst vid Institutionen för beteendevetenskap och lärande i Linköping. Tillsammans ville de ta reda på om en religiös tro gör en människa mer generös, vilket forskningen hittills varit oense om och de själva diskuterat mycket.
För att få svar har de tillsammans med medförfattarna Gerhard Andersson och Daniel Västfjäll gjort tre studier: en i Sverige, en i USA och en kombinerad i Egypten och Libanon. Resultaten publiceras i tidskriften Judgement and Decision Making.

Livsåskådningens betydelse

I den svenska studien deltog 398 personer. De fick i uppgift att under sex omgångar fördela fiktiva pengar mellan sig själva och tre hypotetiska mottagare. Därefter fick de svara på frågor om religiös tillhörighet och politisk övertygelse, men även om sådant som favorithobby, favoritfilmgenre och liknande.

Små figurer i lera gjorda av Nathalie Hallin. De föreställer deltagare och mottagare i studien.
Vem är mest generös? Figurerna av Nathalie Hallin. De föreställer deltagare och mottagare i studien.Fotograf: Thor Balkhed

I samtliga omgångar fick deltagarna veta något om de fiktiva mottagarna, till exempel om hobby, politisk hemvist eller vilka filmer de gillade. I en av omgångarna gavs

Lerfigur som föreställer en ateist. Gjord av Nathalie Hallin.
Även ateisten gynnar sina "egna". Figuren är gjord av Nathalie Hallin.Fotograf: Thor Balkhed
information om religionstillhörighet. Forskarna undersökte sedan hur deltagarnas givmildhet påverkades av vad de fått veta.

I de flesta av omgångarna visade det sig att religiösa och icke-religiösa gav bort lika mycket pengar. Men när de fick kunskap om mottagarnas religion blev det en tydlig skillnad.

De troende deltagarna blev då mer generösa än de icke-religiösa. Det yttrade sig främst genom att de gav mer pengar till dem som hade samma tro som de själva. Men även ateister visade sig favorisera sin egen grupp.

– Jag blev faktiskt förvånad över det, eftersom det enda som förenar ateister är att man inte tror på en gud, säger Nathalie Hallin.

Uppföljande studier med drygt 700 personer i USA och cirka 600 i Egypten och Libanon gav samma resultat: religion var den faktor som hade störst inverkan på generositeten och deltagarna favoriserade den grupp som hade samma tro som de själva.

Skillnader mellan religioner

Lerfigur med kors i ett halsband. Gjord av Nathalie Hallin.
Lerfigur gjord av Nathalie Hallin.Fotograf: Thor Balkhed
I alla tre studierna undersökte Nathalie Hallin och Hajdi Moche också om generositeten skilde sig åt mellan olika religioner och livsåskådningar. Deltagarna delades in i tre grupper: kristna, muslimer och ateister.

Analysen visade att muslimer i USA var mer generösa mot sina egna än kristna och ateister var. Tecken på det fanns också i Sverige men antalet muslimer som deltog var för lågt för att säga säkert. I Libanon och Egypten fanns däremot ingen skillnad i hur mycket kristna och muslimer gav. Om det beror på kulturella normer, muslimers minoritetsställning i det amerikanska samhället eller något annat är ovisst. I Egypten och Libanon fanns för få ateister i undersökningen för att kunna göra en jämförelse.

Betydelsen av generositet

Som forskare tycker Nathalie Hallin och Hajdi Moche att det är intressant att just förhållandet till religion har en så stark inverkan på givmildheten och gruppkänslan, men är noga med att inte värdera det. Att favorisera sina egna kan betraktas som orättvist, men kan till exempel ses som bättre än att inte vara generös alls, menar de.

Hajdi Moche och Nathalie Hallin tittar upp mot kameran.
Hajdi Moche och Nathalie Hallin.Fotograf: Thor Balkhed

– Samtidigt kan man ju vara generös på olika sätt. Man kan ju vara generös med tid, med kärlek eller med omtanke. Så om det finns någonting i religionen som säger att man ska vara generös just med pengar är någonting att fundera kring i alla fall, säger Hajdi Moche.

Forskningen har finansierats av Vetenskapsrådet och Linköpings universitet.

Artikel: Who is generous and to whom? Generosity among Christians, Muslims, and atheists in the USA, Sweden, Egypt, and Lebanon, N Hallin, H Moche, G Andersson, D Västfjäll, Judgment and Decision Making, publicerad 18 september 2024, doi: 10.1017/jdm.2024.14

Kontakt

Mer forskning kring beteende

Organisation

Senaste nytt från LiU

Kvinnlig forskare och buss.

Forskning ska spara pengar och miljö i kollektivtrafiken

Är bussbiljetten för dyr? Det kan bero på att de offentliga upphandlingarna inom kollektivtrafiken ställer allt högre krav på entreprenörerna. I ett fyraårigt projekt ska LiU-forskare studera hur upphandlingen kan bli mer cirkulär.

Två kvinnor inomhus

Dold marknad för barnavård i nytt ljus

Under 1900-talet fanns en marknad i Sverige där barn föddes och vårdades mot betalning. Forskarna Johanna Sköld och Johanna Sjöberg avslöjar hur kommersiella förlossningshem och barnpensionat fungerade parallellt med välfärdsstatens framväxt.

Två män i laboratorium.

Han fick se sitt studentprojekt skjutas ut i rymden

I våras blev han färdig civilingenjör, bland annat efter ett projektarbete som skulle tåla en rymdfärd. Sent i november 2024 stod han på den svenska rymdbasen Esrange i Kiruna och fick se raketen lyfta.