Matematikundervisningen är ett ständigt återkommande diskussionsämne i samhället i allmänhet och i skolvärlden i synnerhet. Diskussionerna rör till exempel vad som kännetecknar bra matematikundervisning, vad som kännetecknar bra matematiklärare eller elevers resultat i matematik.
En viktig faktor för vilka resultat eleverna kan uppnå genom matematikundervisningen är läraren. För att stötta matematiklärare i deras strävan att göra ett bra arbete med sina elever beslutade Linköpings och Norrköpings kommun att tillsammans med Linköpings universitet samverka kring en utveckling av matematikdidaktisk kunskap. Projektet producerade kunskap med hög relevans för lärare, en kunskap som ska leder till bättre undervisning och bättre möjligheter till lärande i matematik.
För att nå dessa övergripande mål arbetade lärare och forskare tillsammans med frågor som är relevanta för den egna matematikundervisningen. Ett sådant arbetssätt, menar en väletablerad matematikdidaktisk forskare, Mogens Niss, är ett väl fungerande sätt för att utveckla praktiken. Niss tror att det allra bästa sättet att ge den matematikdidaktiska forskningen ökad betydelse i skolan är att involvera lärare tillsammans med forskare i gemensamma projekt. Då kommer lärare att få förståelse för vad forskare gör, vilka frågor som kan besvaras och vilka som inte går att svara på. Det finns många exempel på framgångsrika projekt av den karaktären (Skolverket, 2012 s.2).
För att stärka matematikens ställning finansierade Linköpings och Norrköpings kommuner två forskartjänster inom matematikdidaktik, alltså läran om hur det går till när elever lär sig matte. Kommunerna bidrog tillsammans med tio miljoner kronor och satsningen skedde över fem år. Projektet avslutades 2018.
En av forskarna inriktade sig på grundskolans tidigare år, en på grundskolans senare år och gymnasiet. Utöver aktionsinriktad klassrumsforskning och engagemang i lärarutbildningen vid LiU arbetade forskarna med att utveckla samarbetet med skolorna i Norrköping och Linköping. De ägnade ungefär hälften av sin arbetstid åt konkret engagemang i skolans utvecklingsarbete.
Samarbetet med kommunerna kompletterade den satsning LiU redan gör inom matematikdidaktik, som är ett relativt ungt forskningsområde. Forskningsmiljöerna i Linköping och Norrköping har förstärkts på olika sätt under de senaste åren.
Ladda ner slutrapporten för mer information.
Matematikprojektet i media