Fotografi av Alexander Gorgijevski

Alexander Gorgijevski

Biträdande universitetslektor

Min akademiska strävan fokuserar på att integrera internationell strategi med företagsentreprenörskap, med särskilt fokus på strategisk utveckling av dotterbolagsinitiativ inom multinationella företag för att främja global innovation.

Från 2021 till 2024 var jag biträdande universitetslektor i internationell strategi på institutionen för Management and Organisation vid VU Amsterdam. Jag är även associerad forskare inom gruppen för internationellt företagande på Företagsekonomiska institutionen vid Uppsala universitet, där jag avslutade min doktorsexamen 2021. Min akademiska resa inkluderade även en period som gästdoktorand vid WU Wien i Österrike.

Publikationer

2024

Alexander Gorgijevski (2024) Innovation against the odds: how micro-political behaviours help bottom-up initiatives thrive European Journal of International Management, Vol. 1 Vidare till DOI
Alexander Gorgijevski, Sebastian Baldermann (2024) Evolving markets: Rethinking the notion of emerging economies

2022

Alexander Gorgijevski, Christine Holmström Lind, Katarina Lagerström (2022) Subsidiary strategic influence: the role of subsidiary attention-building activities Management Decision, Vol. 60, s. 48-65 Vidare till DOI
Alexander Gorgijevski, Daniel S. Andrews (2022) Getting the seal of approval: Pathways to subsidiary initiative acceptance Journal of International Management, Vol. 28, s. 100879-100879, Artikel 100879 Vidare till DOI

2019

Alexander Gorgijevski, Christine Holmström Lind, Katarina Lagerström (2019) Does proactivity matter? the importance of initiative selling tactics for headquarters acceptance of subsidiary initiatives Journal of International Management, Vol. 25, s. 100673-100673, Artikel 100673 Vidare till DOI

Forskning

Min forskning befinner sig i skärningspunkten mellan internationell strategi och företagsentreprenörskap, med särskilt fokus på utvecklingen och urvalet av dotterbolagsinitiativ i multinationella företag. Jag undersöker exempelvis rollen av dotterbolagens maktbaser och kultur inom organisationen för främjandet av nya innovationer.

Vill du veta mer? Kolla in mitt blogginlägg på VU Management Perpspectives om “How Subsidiary Entrepreneurial Activities Receive Headquarter Approval”: LÄNK.

Metoder: FsQCA, kvantitativa (LISREL-SEM, regressioner) och kvalitativa (intervjuer).

Undervisning

Jag har erfarenhet av att undervisa i ett brett spektrum av kurser på engelska och svenska med ämnen som internationell ledning och strategi, tvärkulturell ledning, organisationsbeteende och marknadsföring.

Under årens lopp har jag också handlett många examensarbeten inom ämnen som innovationshantering i dotterbolag och kunskapsdelande i företaget.

 

 

För närvarande är jag involverad i följande undervisningsaktiviteter:

  • TEIO41 Corporate Social Responsibility
  • TMPI02 Projektkurs avancerad – Management
  • ETES41 Ledarskap och organisation
  • 709G21 Projektledning samhällsplanerare
  • TEIO61 Industriell organisation

Kollegor

Organisation