henda52

Henrik Danielsson

Professor

Min forskning handlar om hur kognition, som t.ex. minne, påverkar möjligheter till kommunikation för personer med hörselnedsättning eller utvecklingsstörning.

Kognitiva förutsättningar för kommunikation

Jag har tre olika forskningsinriktningar som kan sammanfattas som kognitiva förutsättningar för kommunikation.

Jag är föreståndare för Institutet för handikappvetenskap och forskningsledare för Avdelningen för handikappvetenskap. Jag är även med i en forskarskola om tidiga interventioner inom specialpedagogik vid Stockholms universitet (se extern länk nedan). Mitt forskningsintresse är brett och kan sammanfattas som kognitiva förutsättningar för kommunikation.

Kognition och språk

Ett forskningsområde handlar om olika typer av kognition, som t ex arbetsminne och exekutiva funktioner hos personer med intellektuell funktionsnedsättning. Inom detta område skrev jag min avhandling 2006 och har fortsatt att publicera artiklar inom området. Jag har ett flertal internationella samarbeten, t ex Lucy Henry och David Messer (extern länkning till Lucy Henrys presentationer nedan).

Inom detta område är jag huvudhandledare till tre doktorander. Lisa Palmqvist undersöker planeringsförmåga hos barn med intellektuell funktionsnedsättning.
Karin Nilsson undersöker kognitiva och språkliga prediktorer för läsning hos ungdomar med utvecklingsstörning. Hanna Lindström-Sandahl genomför interventioner för att förbättra läsning och matematik hos ungdomar med svårigheter i dessa områden.

Åldersrelaterad hörselnedsättning

Jag forskar även om åldersrelaterad hörselnedsättning och påverkan den har på kognition och sociala aktiviteter där man kan kommunicera. Här använder jag ofta avancerade statistiska metoder för att modellera samband mellan olika variabler. Inom detta område samarbetar jag med ett flertal forskare inom Linnécentrum HEAD där jag även har flera internationella samarbeten, t ex med Kathy Pichora-Fuller (extern länkning till presentation nedan).

Jag sitter med i styrgruppen för n200, ett större projekt som samlar in longitudinella data om hörsel, taluppfattning i brus och kognition. Jag samarbetar inom detta projektet främst med Jerker Rönnberg, Victoria Stenbäck och Erik Marsja. Jag är bihandledare till Rina Blomberg som forskar om på hur brus påverkar uppmärksamhet och kognition hos personer med ADHD, vilket ämnesmässigt kombinerar element från mina två stora forskningsområden ovan.

Teknik för personer med funktionsnedsättningar

Ett tredje område handlar om teknik för personer med funktionsnedsättningar.
Här samarbetar jag bland annat med Arne Jönsson om språkteknologiska lösningar för att förenkla text och är bihandledare till Maria Andreassen som gör en intervention med kalenderbaserade påminnelser.

Undervisning

Kognitionsvetenskap (kandidat och master)
Speciallärarprogrammet/specialpedagogprogrammet
Psykologprogrammet
Fristående kurser i handikappvetenskap

Publikationer

2025

Karin Nilsson, Åsa Elwér, David Messer, Henrik Danielsson (2025) Cognitive and Language Abilities Associated With Reading in Intellectual Disability: A Systematic Review and Meta-Analysis Remedial and special education (Artikel, forskningsöversikt) Vidare till DOI
Thomas Nordstrom, Linda Falth, Henrik Danielsson (2025) Evaluating the Simple View of Reading Model: Longitudinal Testing and Applicability to the Swedish Language Education Sciences, Vol. 15, Artikel 260 (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI
Magnus Ivarsson, Henrik Danielsson, Christine Imms (2025) Measurement issues in longitudinal studies of mental health problems in children with neurodevelopmental disorders BMC Psychology, Vol. 13, Artikel 267 (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI
Ruijing Ning, Emil Holmer, Henrik Danielsson, Carine Signoret, Andreea Micula, Jerker Rönnberg (2025) Working memory capacity moderates the effect of hearing aid experience on phonological processing performance Frontiers in Neuroscience, Vol. 19, Artikel 1519934 (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI
Magnus Ivarsson, Henrik Danielsson, Lena Almqvist, Christine Imms (2025) Enhancing cognitive accessibility in assessments for children with neurodisability: development and implementation of an adaptation tracking questionnaire. Disability and Rehabilitation, s. 1-10 (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI

Projekt

Doktorander

Kollegor

Organisation