17 januari 2025

"Vi befinner oss i en biodiversitets- och klimatkris. Samhället måste kunna både kritisera och hylla narrativ som rör vår relation till naturen. Därför spelar Ekolingvistik en stor roll och bör integreras i utbildningen både på universitetsnivå och i skolor."

Emile Farmer Bellewes.
Emile Farmer Bellwes är doktorand på Avdelningen för språk, kultur och interaktion (SKI) på IKOS. Fotograf: Karin Midner

Lingvistik är läran om språkets struktur, funktion och utveckling. Ekolingvistik är läran om hur språk och natur interagerar, samt hur vi använder språk och bilder för att visa det. Emile Farmer Bellewes har undervisat i dessa ämnen i mer än 15 respektive 8 år.

Han har även ägnat fyra år åt forskning inom ekolingvistisk för att undersöka den språkliga avförtrollningen och återförtrollningen av naturen i Naturvårdsverkets policydiskurs, samt inom genren ”New Nature Writing”.

Ekolingvistik integrerar kritiskt tänkande i miljöutbildning

Människor kan använda bilder och språk på olika subtila sätt för att övertyga andra. Vi kan framställa destruktiva och exploaterande sätt att behandla naturen som något helt normalt, acceptabelt eller till och med ekologiskt fördelaktigt. Ekolingvistik kan användas för att undersöka och sedan ifrågasätta dessa narrativ, Emile Farmer Bellewes förklarar detta ytterligare på följande sätt:

– Ofta ingår flera diskurser och mini-berättelser i texter om och bilder av naturen. Dessa berättelser kan agera som kraftfulla ritningar för hur vi tänker på och agerar mot naturen i praktiken. De är ofta uppbyggda av kluster av specifika representationer och perspektiv som i sin tur kan spåras till specifika val av språkbruk.

Ekolingvistik används inte enbart till kritik; den kan också användas för att hylla berättelser som är ekologiskt positiva och vårdande. Med lite hjälp kan studenter bryta ner och analysera de semiotiska komponenterna i dessa berättelser eller diskurser för att uppmuntra användandet av dem till att motverka ekologiskt destruktiva perspektiv och metoder.

– Ekolingvister är också intresserade av de språkmönster och bilder som formar representationer av naturen som uppmuntrar oss till att skydda och vårda naturen, samt exempelvis de representationer som ingår i genren ”New Nature Writing” där man lyfter fram naturens dynamik och förmåga att reglera sig själv, och därmed utmanar tendensen att se på naturen som en icke-förtrollad, inert, icke-kännande värld av blotta resurser för mänskliga behov.

Kritisk medvetenhet om hur språk kan användas ökar sensitiviteten för ekologiska frågor

Emile Farmer Bellewes tycker att det är viktigt att gå på djupet och förstå miljöberättelser i relation till ett bredare spektrum av ekologiska perspektiv.

– Vi pratar ofta om att elever behöver utveckla kritiskt tänkande som en del i sin utbildning, men kritiskt tänkande kring språk och diskurs har hamnat i bakgrunden. Språk och bilder avgör till stor del vad vi lär oss i livet, samt vilka perspektiv vi utvecklar. Det jag försöker göra är att höja nivån av kritiskt tänkande kring språk och de diskursiva former av kommunikation som omger oss varje dag, särskilt när det gäller ekologiska perspektiv vid denna avgörande tidpunkt.

Han hoppas att dessa idéer kan bidra till en utveckling av språk- och lärarutbildningar så att studenter får lära sig att utveckla en kritisk medvetenhet om språk, för att kunna tillämpa den vid frågor som rör vår behandling av "vårt naturliga livsuppehållande system och de medvarelser vi delar denna planet med."

Emile Farmer Bellewes.
Emile Farmer Bellewes.Fotograf: Karin Midner

– Att utveckla färdigheter i kritiskt tänkande i relation till språk, diskurs och bilder är viktigt för att bli en medborgare i ett demokratiskt samhälle. Studenter behöver kunna kritisera, eller positivt bedöma vad de läser och hör från politiker eller läser i tidningsartiklar, eller exempelvis i marknadsföring eller diskurser om ”Black Friday”. De bör vara medvetna om att både politiker och journalister har egna ideologiska perspektiv på världen och att olika mediekanaler har sina egna specifika tillhörigheter.

Forskarutbildning vid Linköpings universitet

Jag tycker mycket om den öppna akademiska kulturen vid Linköpings universitet. Den egalitära naturen i det svenska samhället genomsyrar akademin och alla uppmuntras att säga sin mening. Alla förväntas ge sina åsikter om forskningen som presenteras i öppna seminarier. Jag upplever inte så mycket hierarki och det är fantastiskt att arbeta i en forskningsmiljö där allas åsikter är viktiga och behandlas som jämlika.
Dessutom har min handledare gett mig mycket frihet att ha mitt eget inflytande när det gäller riktningen för min doktorsexamen.

Emile Farmer Bellwes

Emile tillämpar sin forskning på undervisning i ekolinguistik i sin bok

Emile Farmer Bellewes nyligen publicerade bok om ekolingvistik i utbildning är baserad på en kombination av hans egen ekolingvistiska forskning, hans egen undervisningspraktik och relaterad litteratur och teori.

Emile Farmer och hans senaste bok.
Fotograf: Karin Midner
Boken är främst skriven för lärarstudenter såväl som praktiserande lärare, i första hand de som på något sätt arbetar med språk. Den är inte begränsad till det engelska språket. Idéerna kan tillämpas på svenska eller vilket annat språk som helst.

Den har också relevans för lärare inom områden som filosofi, hållbarhet, miljöutbildning, lärarutbildning och språkundervisning.

– I Sverige är lärare skyldiga att integrera begreppen både social och ekologisk hållbarhet i alla former av utbildning. Målet med denna bok är att integrera begreppen ekologisk men också social hållbarhet i humanistiska utbildningsformer, både på universitets- och skolnivå genom att göra eleverna medvetna om språkliga konstruktioner av människor och natur.

Relaterat innehåll

Senaste nytt från LiU

Manlig person på stadsgata.

Förmånsbilar leder till fler och större fordon

När bensinpriset skjuter i höjden så är det medelinkomsttagare som först ändrar beteende. Det visar en landsomfattande studie vid LiU och VTI. Forskning visar även att skatterabatten på förmånsbilar leder till ökat bilinnehav samt större bilar.

Forskare diskuterar i labbet.

LiU Composite Lab öppnar dörrarna för avancerad materialforskning

Här ska forskning på nya material inom till exempel kolfiber, polymerer och komposit pågå i samverkan med näringslivet, forskningsinstitut, andra lärosäten och studenter. LiU Composite Lab är ett nyetablerat laboratorium, våren 2025.

Kvinnlig forskare och buss.

Forskning ska spara pengar och miljö i kollektivtrafiken

Är bussbiljetten för dyr? Det kan bero på att de offentliga upphandlingarna inom kollektivtrafiken ställer allt högre krav på entreprenörerna. I ett fyraårigt projekt ska LiU-forskare studera hur upphandlingen kan bli mer cirkulär.