21 oktober 2021

Det började som ett hobbyprojekt vid sidan om forskning och arbete vid Linköpings universitet. Nu säljer de sex grundarna till företaget Senion sitt bolag den amerikanska telekomjätten Verizon.

Bild på en surfplatta som visar en karta över en inomhusmiljö på Linköpings universitet.I korridorerna på Linköpings universitet togs de första stegen till det som så småningom skulle bli Senion. Bilden från forskningstiden kring 2009.För drygt elva år sedan grundades Senion Lab av forskare från institutionen för systemteknik, ISY, vid Linköping universitet. Bakgrunden var att de tyckte det var svårt att hitta bland föreläsningssalar och ha koll på var alla medarbetare hade sina kontor.

De ställde sig frågan om de inte kunde använda sig av sin forskning inom sensorfusion för att skapa en lösning för inomhuspositionering. Sagt och gjort, Senion Lab var fött och utvecklingen av ett system som kan liknas vid en GPS för inomhusbruk tog fart. Med en smartphone och företagets mjukvara installerad på telefonen skapade de förutsättningarna för att kunna navigera på ett enkelt och precist sätt inomhus.

Forskning inom sensorfusion

Företagsnamnet kom till från en förkortning av ordet sensorfusion, där målet för forskningen är att kombinera data från en stor mängd sensorer, till information av bättre kvalitet än vad som kan uppnås med en sensor eller som annars kräver mer kostsamma lösningar.

Forskargruppen inom sensorfusion är en del av avdelningen för Reglerteknik vid Linköpings universitet. Sensorfusion som forskningsområde har funnits sedan 1995 och har sedan dess blivit en allt viktigare del i många olika forskningssammanhang.

Genombrott, nytt namn och ny inriktning

2012 kom något som kan liknas vid en genombrottsorder då ett asiatiskt telekombolag valde att köpa in Senion Lab:s system till ett 70-tal köpcentrum. Med hjälp av tekniken kunde nu kunderna hitta till butikerna på ett enkelt och korrekt sätt. Ryktet spred sig om tekniken och ett par år senare hade Senion Lab strukit Lab i företagsnamnet och också sålt sitt system till 35 länder världen över.

Vid samma period började företaget att se över vilka andra möjligheter som man kunde använda tekniken till. Ett av dem var att erbjuda en lösning för företag med många kontorslokaler och många medarbetare. Med hjälp av inomhuspositioneringssystem (IPS) tog man fram ett system som utnyttjar kontorslokalerna på det bästa och effektivaste sättet.

Till exempel så kan de anställdas möten och lokalbokningar synkas mot den enskilda kalendern och på så sätt visa om en lokal blivit ledig tidigare än beräknat om personen exempelvis lämnar mötesrummet i förtid.Fotografi av Christian Lundquist, VD för SenionFrån doktorand vid institutionen för systemteknik till vd för Senion. Nu säljer Christian Lundquist och hans tidigare forskarkollegor sitt företag till telekombolaget Verizon. Foto Crelle

Verizon köper företaget

Nu säljer grundarna företaget till telekomgiganten Verizon med svenska vd:n Hans Vestberg vid rodret. Trots att de övergår i amerikansk ägo räknar Senion med att fortsätta att driva företaget från Linköping.

- Planen är att vi ska bli kvar i Linköping och till och med expandera kontoret, med hjälp av investeringar från Verizon, säger vd:n Christian Lundquist.