23 februari 2024

För Ellen Mårtensson blev ett studieuppehåll och ett lärarvikariat början på en nya bana som leder till tekniklärare. Ellen som är teknikintresserad och vill arbeta med människor menar att tekniklärarrollen är en nästan helt perfekt kombination.

Inomhus porträtt av Ellen Mårtensson som sitter vid ett cafébord.
Ellen Mårtensson
Ellen studerar på ämneslärarprogrammet med inriktning mot grundskolans årskurs 7–9, ingång matematik med teknik som andra ämne. Så länge hon minns har hon haft intresse för maskiner och teknik och efter samhällsprogrammet på gymnasiet började hon studera till civilingenjör i maskinteknik. Däremot kände hon att någonting saknades i studierna och valde att ta studieuppehåll. När hon fick ett lärarvikariat upptäckte hon glädjen i att arbeta med barn och sökte till lärarprogrammet. Här kan hon få det bästa av två världar, teknik och människor.

-Jag hade aldrig tänkt på att arbeta som lärare och aldrig träffat någon studievägledare som berättat om yrket. Men för mig och andra som är tekniskt intresserade, vill arbeta med människor är det klockrent. Alla som är duktiga på teknik och matematik kanske faktiskt inte vill arbeta som ingenjörer, där är läraryrket perfekt. Vid informationstillfället träffade jag en person som berättade att han läst till tekniklärare. Jag valde då teknik som andra ämne, det blev en riktig jackpot!

Ett föränderligt ämne

Ellen menar att en av fördelarna med teknikämnet är dess föränderlighet, och att teori och praktik kan varvas i inom flera områden.

-Arbetssätten går att variera, vilket ger frihet och flera perspektiv på olika områden, både för eleverna och för mig. Utbildningen på LiU har verkligen hjälpt mig se på teknik som ett stort område. Mitt sätt att tänka teknik var från början kantigt men jag har breddat synen och upptäckt att det finns många olika sätt att undervisa i teknik. Jag har lärt mig otroligt mycket, särskilt kring olika arbetsmetoder, säger Ellen.

Uppgift – Ämnesplanering

En av uppgifterna under studierna har varit att göra en ämnesplanering med progression för år 7–8. Uppgiften innehåller flera kriterier, bland annat ett moment utanför klassrummet, ett område med hänsyn till miljöaspekter, ett moment med utveckling av en befintlig teknik. Studenten ska kunna motivera sina val, reflektera över upplägg och syfte. Ämnesplaneringen presenteras för lärare och kurskamrater.

-Vi skulle motivera arbetsområdet och det har givit mig stor insikt i varför, när och hur man ska undervisa. När jag kan motivera för mig själv kan jag också motivera för mina elever. Materialen vi ska förhålla oss till i uppgiften är Skolverkets kursplan och kommentarmaterial. Genom ämnesplaneringen får jag med allt och ser det som enkelt att då följa kunskapskraven. Undervisningen blir varierad och arbetssättet blir varierat för elever som slipper lektioner med onödiga upprepningar.

Under studierna ingick också att undersöka en artefakt. Ellen valde kameran och studerade dess historia och utveckling, dess design, färg och material.Blackbox med kugghjul. Studentarbete - black box

-En spännande del i en kurs var en så kallad Black box. Det är en låda och när man till exempel vrider på ett handtag skapas en händelse inne i lådan, någonting händer som man ska förklara och fundera på hur det ser ut, utan att man ser själva rörelsen. Spännande och mycket lärorikt för att få i gång tankarna kring tekniska lösningar. Man får fundera på hur det skulle kunna se ut därinne, hur ser rörelsen ut, vad sker? I den uppgiften får vi också fundera kring olika lösningar, vilken är bäst, vad blir kostnaderna, hur stor är miljöpåverkan vid eventuell produktion, med mera. En sådan här uppgift går att förenkla eller anpassa för olika årskurser.

Praktiska moment

Ellen berättar vidare att de praktiska momenten inte alltid behöver innehålla konstruktionsarbete. Studiebesök, lektioner utomhus för att undersöka teknik i närområden som till exempel trafiksystem eller avloppssystem. Andra praktiska moment kan vara ritningar i CAD eller sketch upp. Utmhus portätt av Ellen som bär gul mössa och grå kappa.Ellen Mårtensson

Nöjd

De flesta borde tycka det är roligt att undervisa i Teknik. Många kan ha en dålig bild av vad teknikämnet är och kanske inte känner till vad det ska innehålla. Jag är mer än nöjd med min lärarutbildning, och kanske i framtiden bygger jag vidare på den mot specialskolan.

- Allt handlar mer eller mindre teknik. Jag menar att i yrkesrollen kan det vara både utmanade och lyxigt!