Tillsammans med forskare från Linköpings universitet fick deltagarna prova metoder för att samla och visualisera personlig data, som ett sätt att öka sin kunskap, egenmakt, självförtroende och självinsikt.
Inspirerade av dessa
workshops har LiU tillsammans med Visualiseringscenter C utformat installationen ”Data and me” som ger förslag på hur man kan samla in och fysiskt visualisera data om sig själv.
På Visualiseringscenter C kan besökarna nu skapa en digital blomma som åskädliggör vilka aktiviteter man ägnat sig åt senaste veckan, eller markera sin favoritplats i Norrköping på en karta.
– Utställningen är en del av ett större forskningsprojekt som utforskar frågan ”Vad är data inom offentlig kommunikation och utbildningssammanhang", berättar professor Miriah Meyer som leder enheten Visualisering och interaktionsdesign på avdelningen Medie- och informationsteknik.
Forskarna är intresserade av att lyfta fram humanistiska och kritiska perspektiv på data – perspektiv som ser data som en produkt av processer, tolkningar och kultur – i vårt sätt att tänka kring vad data är, vem som får producera den och hur vi kan använda den.
– Denna sista punkt är särskilt intressant för oss som forskare inom visualisering, eftersom vi vill utforska nya idéer om hur vi kan använda data för personlig uttrycksförmåga och interaktion med andra.
En annan viktig aspekt av utställningen är att bygga broar mellan forskning och samhälle, konstaterar doktorand Derya Akbaba som har lett arbetet:
– Vi lärde oss så mycket om vad som krävs för att föra idéer och teorier från vår forskning till allmänheten, säger Derya Akbaba. Det tog oss flera månader och iterativ design för att utveckla en utställning som ska representera forskningsidéerna och engagera allmänheten.
Miriah Meyer hoppas att forskningsmässigt kunna använda de data som besökare på Visualiseringscenter C matar in.
Aisha Ali är en av tjejerna som deltagit i projektet och nu provar det färdiga verktyget:
– Att förstå mer om sig själv genom kreativa övningar är intressant. När vi samlat data om oss och själva skapas intressanta diskussioner om vad man vill och vad som är viktigt i sitt liv.
Martin Callmeryd på Stadsmissionen har också ett annat perspektiv:
– Detta kan vara ett sätt att berätta om sitt liv, för den som inte har lika lätt att prata eller skriva.
Miriah Meyer, Derya Akbaba och masterstudenterna Camilla Svensson och Claudia Torelli har ansvarat för konceptutvecklingen, med stöd av Måns Gezelius.
Visualisering innebär ett visa komplexa, flerdimensionella, sammanhang på ett sätt som passar människans synsinnen. Man skapar bilder som förenklar komplicerade saker eller stora mängder fakta/data.
Power in da Hood är ett initiativ av tjejer från orten för att stärka unga kvinnors egenmakt och samtidigt ge kraft till att förändra och utveckla socioekonomiskt utsatta områden. Projektet drivs av Stadsmissionen i satsningen Trygga Orten, finansierat av Postkodlotteriet och MUCF. Stadsmissionen i Östergötland arbetar för att stötta människor som lever i socialt och ekonomiskt utsatta livssituationer.