01 september 2022

Efter två år med pandemi och digitala arrangemang är det äntligen dags för Kalas på plats igen. Onsdag den 7 september smäller det.

Fullt ös på Kalasmottagningen år 2019
Bild från Kalas 2019. Magnus Andersson
Onsdag 7 september är det dags för Kalas – Sveriges största evenemang för nya och gamla studenter. Då uppträder artisterna HON och Tove Styrke och företag och studentföreningar visar upp sig under en stor myllrande mässa, allt på plats på Campus Valla.

Eventet som har fritt inträde och är öppet för alla studenter och anställda vid LiU brukade innan pandemin locka runt 8000–10000 besökare. När eventet blev digitalt minskade antalet. Nu när eventet åter är i fysisk form hoppas kalasgeneralerna på en nystart.

– Vår förhoppning är att Kalaset väcks till liv igen och att så många som möjligt kommer. För vem vill inte komma på en stor gratisfestival? säger Vendela Stenholm. Hon är en av kalasgeneralerna med ansvar för marknadsföring av eventet och student på civilingenjörsprogrammet i energi - miljö - management.

Bild på studenterDe fyra kalasgeneralerna Vendela Stenholm, Filippa Troy, Majken Nilsson och Filippa Sandberg. Totalt har de varit fyra kalasgeneraler som tillsammans arbetat med att projektleda årets Kalas.

– Det har varit jättekul och lärorikt att få vara med och arrangera ett sådant här stort event. Det har varit många bollar i luften och ett stort ansvar. Vi har fått en helt ny förståelse för alla olika delar, lärt känna varandra i projektgruppen och fått många nya kontakter, säger Majken Nilsson, också hon kalasgeneral med ansvar för festivalen och student på civilekonomprogrammet.

Ny scen bakom Zenit

Nytt för i år är att den stora kalasshowen flyttar in på parkeringen bakom Zenit. Där finns en stor yta med bra belysning och inga träd. På festivalområdet kommer det, förutom underhållning, finnas foodtrucks och en massa olika aktiviteter.

– Vi kommer ha en mekanisk tjur, en wipeout-maskin och en photobooth där man kan ta roliga bilder, säger Majken Nilsson.

Innan de två dragplåstren HON och Tove Styrke går upp på scenen får flera studentband som Teknologbandet, EBF, Cabaré-bandet, LiTHe Blås och Forte! möta publiken.

Kalasshowen håller på från 16.30 till 01.00. För att få en biljett laddar man ner Orbi, en ny app för studentlivet vid LiU, och registrerar sig med sin LiU-mejladress.

Mässa i Campushallen

Före den stora kalasshowen kommer det att vara en mässa där studenter får möjlighet att möta olika föreningar som arbetar för en bättre och roligare studietid, och lokala aktörer och företag som berättar om framtida möjligheter i arbetslivet. Mässan, som i år är i Campushallen, kommer ha över 100 utställare. Dörrarna är öppna 12–17 och det kommer vara en rad olika tävlingar och aktiviteter i montrarna.

– Vi kommer ha utställare inom allt från träning, bostad, fackförbund och försäkringar. Över 70 studentföreningar kommer också att vara på plats. Alla kommer kunna hitta något de är intresserade av, säger Majken Nilsson.

– Det blir ett perfekt ögonblick att lära känna universitetet och studentlivet. Vi hoppas hela Kalaset, både mässan och festivalen, blir en enda stor mötesplats! säger Vendela Stenholm.

Säkra din biljett till årets Kalas