26 oktober 2021

I fredags var det dags för del tre av fem i den inspirerande seminarieserien ”Säker digitalisering för lantbruket”. Ämnet för dagen var ”Säkerställ din verksamhets värde och tillväxt” med temat riskhantering och riskanalys.

Två kvinnor och två mäm
Marianne Rilde Björkman, Fredrik Landberg, Sofia Lundqvist och Magnus Sjölund. Tove Frisk
Frågeställningarna var: Kärnan i säker digitalisering. Sekretess, integritet, tillgänglighet och spårbarhet. Riskanalys kring din affär. Hur förebygger vi ett driftstopp och även investerar i rätt teknik för bästa effekt? Föreläsare från Sylog, Knowit och Myndigheten för samhällsskydd och beredskap delade med sig av sina kunskaper och tankar både i föreläsningar och i paneldiskussion.

Börja med riskanalysen

Något som samtliga konstaterade är att det absolut viktigaste är att börja göra riskanalysen. Börja göra den redan idag och ställ krav. Gör den i all enkelhet, tänk fritt, brainstorma och jobba med post-it-lappar. Börja också med att bygga relationer med dina leverantörer och skapa nätverk, då förbereder du dig för framtida problem.

Hur kan man förebygga ett driftstopp?

Några korta svar från föreläsarna från dagens frågeställningar.

Marianne Rilde Björkman, MSB
- Inventera vilka funktioner och system som är beroende av dator, mobil eller internet och prioritera de som behöver vara tillgänglig för verksamheten på kort och lång sikt. Analysera riskerna, vad som kan hända och prioritera därefter säkerhetsåtgärder för att undvika driftstopp till exempel egen reservkraft. Man behöver räkna med driftstopp t ex om internet går ner. Utarbeta därför manuella reservrutiner och som är övade i verksamheten.

Magnus Sjölund, Knowit
- Gör din hemläxa. Analysera dina risker och vidta de åtgärder du kan.

Fredrik Landberg, Sylog

- För att undvika driftstopp eller problem måste man utgå från sin egen verksamhet och de förutsättningar som gäller för just den. Det kommer vara olika för olika aktörer. Genom att göra en enkel övning där man tittar på vilka kritiska faktorer som finns för att driva verksamheten och vilka risker finns det rörande det. Därefter tittar man på hur man kan minska risken för att det händer och olika metoder att minska konsekvensen av att det händer.

Ett grundläggande exempel som berör de flesta är elförsörjning, där utebliven el innebär ett drift stopp. Ett sätt att minska risken att få elavbrott är att röja kraftledningsgator om man har luftledningar, eller att gräva ner dem. Har du riktigt höga krav på tillgänglighet kanske du behöver ha redundant strömmatning från två håll. För att minska konsekvensen av ett elavbrott, så kan du ha reservkraft i form av elverk eller batterilager. Eller du kan redan nu förbereda en rutin för vad ni ska göra för åtgärder vid ett längre elavbrott.

Hur investerar man i rätt teknik för bästa effekt?

Marianne Rilde Björkman, MSB
- Ställ många frågor om säkerheten till leverantörer av produkter och tjänster. Ta även hjälp av produktoberoende leverantörer och prata med ditt nätverk, kolleger och vänner för att få referenser och lära dig mer.

Magnus Sjölund, Knowit
- Prioritera de åtgärder som är viktigast för din verksamhet. Om det sen är teknik, utbildning eller stöd beror helt på verksamheten och situationen.

Fredrik Landberg, Sylog

- När ni fått fram en lista över de risker som finns i er verksamhet, så prioriterar ni var ni kan lägga era resurser för att minska risken till en acceptabel nivå. Då får ni rätt effekt för er verksamhet i förhållande till vad ni lägger ner.

Summering av projektledaren

Det tredje seminariet av fem är nu genomfört och Sofia Lundqvist, projektledare Linköping Science Park summerar dagen såhär.
- Det finns så många bra underlag och checklistor, men det kan vara svårt att veta var och hur man ska börja. Det handlar om  tid och pengar. Ta hjälp av de som finns i din närhet, våga ställ frågor och bygg relationer för att fortsätta utveckla säkerheten din verksamhet.  Ett stor tack till dagens trio och alla deltagare.

Topp tre tips att börja med redan idag!

Marianne Rilde Björkman

1. Börja konkret, kolla om lösenorden är säkra, gör dem långa och göm dem.
  2. Säkerhetsuppdatera, ställ in på automatisera.
  3. Prata säkerhet och risker med bekanta på middagen.

Magnus Sjölund

1. Ta nästa steg, utifrån läget du befinner dig i.
  2. Prata säkerhet med kund, leverantör och andra.
  3. Ställ krav på leverantörer och andra aktörer.

Fredrik Landberg

1. Öva, vad händer till exempel om strömmen bryts?
  2. Börja bygg förtroende med andra i samma bransch/situation för att våga prata om säkerhetsfrågor
  3. Försök komma över känslan av pinsamhet om att vara okunnig, säg som det är med de du har förtroende för och våga fråga.

Relaterat innehåll