20 juni 2022

Efter två års digitala ceremonier kunde äntligen årets upplaga av Farewell Ceremony, avskedseventet för studenter som har studerat ett av LiU:s 31 internationella program, ske fysiskt igen!

Mingel under Farewell Cermeony 2022.
Mingel under Farewell Ceremony 2022. Patrik Ekenblom

Den 14 juni samlades hundratals förväntansfulla studenter och fick i omgångar ta emot ett gratulationsbrev på scenen i Konsert och Kongress i Linköping. Familj och vänner var också närvarande vid den stämningsfulla ceremonin.

Den blandande studentkören Chorus Lin inledde ceremonin med höga och upplyftande toner, och fick motta bravorop efter sitt uppträdande. Sedan inledde LiU:s prorektor Karin Axelsson med ett inspirerade tal till studenterna, och önskade dem lycka till i framtiden och berättade att hon såg fram emot att ta del av deras framtid genom LiU Alumni.Studentkören Chorus Lin.Chorus Lin uppträder på Farewell Ceremony. Foto Patrik Ekenblom

Därefter började det första ”roll call:et” där programstudenterna började inta scenen för att skaka hand med prorektor samtidigt som de tog emot sitt gratulationsbrev, för att sedan bli fotograferad med sina studiekamrater från sitt program. Familj och vänner som satt med i publiken applåderade och stojade glatt när namnen lästes upp.

Efteråt höll Mikael Axin, universitetslektor vid Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling, och som även är involverad i flera av de internationella programmen vid institutionen, ett tal med fokus på upplevelsen av att ha flertalet internationella studenter vid LiU, och hur utbildningen vid berikas av studenternas tid vid lärosätet.
Så kallades nästa omgång studenter fram för att ta emot sina gratulationsbrev.

Sedan fick programstudenterna lyssna till ceremonins studenttalare, Rebecka Fonseca Duarte Pilzecker, programstudent vid Applied Ethology and Animal Biology. Hon berättade kring utmaningarna med att börja studera mitt i en pandemi, kontrasterna kring de svenska årstiderna och hur hon hanterade det, hur hon hade börjat tänka mer kring hållbarhet, och att man inte ska vara rädd för att prova på nya utmaningar i livet. Man kan klara allt.

Efter det intog de sista programstudenterna scenen för att ta emot sina gratulationsbrev. Ceremonin avslutades som den började, med Chorus Lin som sjöng ut i toner till den svenska klassikern, Nu grönskar det, och ABBA:s svängiga hit Does your mother know, som fick fart på publiken.

Därefter väntade porträttfotografering, och mingel under vackra, glimrande kristallkronor i Konsert och Kongress foajé. De glada samtalen blandades med smaker av försommar i form av en utmärkt jordgubbstårta, bubbel, kaffe, och te.

Indiska programstudenten Ritwika Pal och tyska programstudenten Mara Jakob, som båda två har studerat Business Administration – Strategy and Management in International Organisations, SMIO, var väldigt nöjda med dagens evenemang, men även med den två-åriga utbildning de har fått vid LiU.

- SMIO-programmet är känt för att vara en av de bästa, och det som jag gillar med utbildningen vid LiU är att alla är jämbördiga. Man har en god relation till sin lärare, hemma skulle man aldrig få kalla läraren vid tilltalsnamn. Man samarbetar mycket med andra elever och lär sig att tänka fritt och att ifrågasätta, säger Mara Jakob.
- Även fast utbildningen har varit mycket på distans på grund av pandemin, så har vi klasskompisar hittat sätt att lära känna varandra digitalt. Även lärarna var måna om att erbjuda en sådan bra utbildning som möjligt trots omständigheterna. Därför så har vi en bra sammanhållning idag, tillägger Ritwika Pal.

Båda två planerar att återvända hem till vardera länder för att använda sina nya kunskaper. Att ha en internationell utbildning är attraktivt i deras hemländer och möjligheten till en professionell karriär är god. Men när det kommer till deras starka och varma vänskap finns det bara ett mål framöver.
- Vi ska hålla vår vänskap vid liv, oavsett om vi bor i olika länder säger de båda och nickar glatt till varandra.

Till slut avslutats minglet, och programstudenterna går mot nya äventyr i livet. LiU önskar dem ett stort lycka till.