26 mars 2024

Det virtuella universitetet ECIU University fyller fem år. Här får LiU-studenter möjlighet att jobba i internationella och multidisciplinära grupper med målet att hitta kreativa lösningar på verkliga problem.

Flera personer sitter och pratar.
LiU är ett av 13 universitet i nätverket ECIU, som under 2019 drog igång den virtuella plattformen ECIU University. ECIU University

Linköpings universitet ingår i European Consortium of Innovative Universities (ECIU), ett nätverk där 13 lärosäten i Europa och ett i Mexiko ingår. Gemensamt för universiteten är att samverkan med samhället har en central plats. En viktig händelse för nätverket började ta form 2019 – ECIU University. En plattform som fokuserar på problembaserat lärande. Ett upplägg där studenter från alla universiteten kan söka kurser och utmaningar som bygger på att hitta lösningar på verkliga problem hos organisationer eller företag.

En person pratar.
Kurserna i ECIU University utgår från verkliga problem hos företag och organisationer som studenterna ska försöka lösa, säger Konstantinos Mitropoulos, programkoordinator på ECIU@LiU.Charlotte Perhammar

– Här får våra studenter möjlighet att lära sig agera i ett internationellt sammanhang. Och det är ett nytt sätt att lära sig på. Många av momenten grundar sig i att hitta en lösning på ett verkligt problem. Det är en utmaning att behöva tänka lite annorlunda, koppla det teoretiska man lärt till att göra det användbart i verkligheten, säger Konstantinos Mitropoulos, programkoordinator på centrumbildningen ECIU@LiU.

Utöver möjligheten att få en internationell erfarenhet lyfter han fram de tvärvetenskapliga fördelarna i ECIU University.

– Det är inte enbart för ingenjörer eller ekonomer. Upplägget bygger på att det är en grupp av människor med olika bakgrund som måste lära sig att samarbeta med varandra. Det multidisciplinära gör att lösningen på problemet oftast blir mycket bättre.

Kurserna som studenterna kan söka varierar i längd och utformning. Från någon enstaka högskolepoäng upp till en hel termins studier. Vissa kurser är helt online, andra bygger på självstudier och den mest populära varianten är en kombination där kortare tid utomlands förekommer. De allra flesta går enkelt att passa in i studenternas befintliga scheman.

– Det är upplevelser som inte är så lätt att få i vanliga universitetsprogram. Det är bara för studenterna att skaffa ett konto och söka, det finns alltid några moduler som är öppna för ansökan, säger Konstantinos Mitropoulos.

Här kan man läsa mer om vilka utmaningar och kurser som finns: