26 januari 2022

Erica Mattelin, doktorand på Barnafrid vid Linköpings universitet, tilldelas Stora Psykologpriset 2021.

Pristagare och utdelare poserar.
Erica Mattelin, doktorand vid LiU, får Stora Psykologpriset. Här vid en pandemisäkrad prisceremoni tillsammans med Kristina Taylor, ordförande i svenska psykologförbundet. Anton Emanuelsson/Psykologförbundet

Fantastisk känsla

- Det känns fantastiskt! Att jag fått priset har nog inte riktigt hunnit landa än, men det betyder väldigt mycket för mig. Jag har jobbat väldigt länge och hårt med frågor om våld mot barn och barns utsatthet och jag hoppas att det blir ännu mer ljus på de här frågorna framöver, säger Erica Mattelin.
Ur psykologförbundets motivering till varför Erica Mattelin tilldelas Stora Psykologpriset 2021 går det att läsa: ”Brister i hur samhället tillgodoser barns rätt, rättigheter, behov av psykologisk trygghet samt tillgång till psykologisk behandling uppmärksammas på olika sätt ständigt i media"…
…”Erica Mattelins kombinerade praktik inom forskning, psykologisk behandling, utredningar och utbildning, ger henne ett kunskapsdjup och en trovärdighet som gör skillnad inte bara för de barn hon möter i behandlingsrum och forskningsintervjuer, utan potentiellt också för myndigheter och andra samhällsfunktioner som kan påverka hur Sverige framgent klarar att uppfylla barnkonventionen”.

När vi når Erica Mattelin sitter hon i en bil tillbaka mot hemmet Stockholm. Stolt och hedrad över priset. Och lite lättad över att det äntligen blivit officiellt.

- Det känns jättekul att den här frågan blir uppmärksammad och att förbundet väljer en person som jobbar med det här visar att man tycker att det är viktigt. Förhoppningsvis leder det till att andra psykologer inspireras och vill läsa mer om det här ämnet.  Foto Linköping universitet

Svåra förhållanden

Efter sin psykologexamen vid Uppsala universitet arbetade Erica Mattelin inom barnpsykiatrin, och blev 2015 anställd på Rädda Barnen där hon mötte barn i speciellt utsatta livssituationer. I januari 2018 påbörjade hon sin doktorandtjänst på Barnafrid vid LiU. Här arbetar hon, utöver att undervisa i traumafokuserad kognitiv beteendeterapi (TF-KBT), med studien ”Den långa resan” vars syfte är att bättre förstå situationen för barn som kommer till Sverige som flyktingar och vad de behöver för att må bra. Erica Mattelin hade redan under slutet av gymnasieåren en stark drivkraft för vad hon ville arbeta med i framtiden.
- Ja, det har nog delvis alltid varit med mig. Efter gymnasiet var jag med och byggde upp en skola i Rumänien. Sedan jobbade jag på en skola i Eksjö, där jag kommer ifrån, där jag träffade många barn som levde under svåra förhållanden och där jag kände att jag ville och kunde göra skillnad.

Och nu har du fått Stora Psykologpriset. Hur firar du det?

- Jag har jobbat jättemycket de senaste åren, och när man sitter där på sena kvällar undrar man ibland ”är det verkligen värt detta?”. Nu när man får det här priset blir man väldigt glad och stolt. Jag hoppas kunna stanna upp litegrann och, med de restriktioner som råder, fira med vänner och glädjas åt det här!

Förutom äran får Erica Mattelin även en prissumma på 50 000 kronor.

Mer om forskningen

Den långa resan