05 januari 2023

LiU-doktoranden Fredrik Präntare ligger bakom Linköpingsbolaget Pugstorm som gör global succé med spelet Core Keeper. "Redan när jag läste till civilingenjör satt jag varenda timme utanför plugget och gjorde egna projekt", säger han.

En person står och ler.
Fredrik Präntare är doktorand på LiU och samtidigt framgångsrik vd och spelutvecklare. Julius Norrbom

LiU har bra spets

"Från studier vid Linköpings universitet [….] till en snabbväxande spelstudio som attraherar den skarpaste kompetensen. Ert senaste spel har lockat en miljonpublik”.

Texten ovan är saxad från motiveringen till priset Outstanding Game Studio Award 2022 vid senaste LiU Game Conference. Priset gick till företaget Pugstorm som haft ett storartat år efter släppet av den första versionen av spelet Core Keeper. Spelet har sålts i drygt en miljon exemplar, hyllats av internationell media och fått Östergötland att vinna ny mark på den globala spelmarknaden. En översikts bild på ett dataspel.Spelet Core Keeper har släppts i en första version och redan nått en miljonpublik världen över. Foto Pressbild

– Vi har en mycket bra bas här i Östergötland. Våra spel är väldigt teknikbaserade, både när det gäller rendering och AI, och Linköpings universitet har en väldig bra spets i sina utbildningar som vi kan använda och det är en stor fördel för oss när vi ska rekrytera personal, säger Fredrik Präntare, grundare och vd på Pugstorm.

Ingen soloresa

Han flyttade till Linköping och LiU från Norrland för tio år sedan. Och här har han blivit kvar. Efter att ha läst till civilingenjör i datateknik fick han en senare en doktorandtjänst inom datavetenskap och AI hos professor Fredrik Heinz.

– Ett område är definitivt spel, men mina doktorandstudier är fokuserade på mer generella problem som kan appliceras på ekonomi och olika typer av koordinationsproblem.

Han erkänner att det stundom kan vara tufft att hinna med att kombinera vd-rollen med doktorandstudierna. Fredrik Präntare är övertygad om att teamwork är vägen till framgång.

– Det är ingen soloresa, jag hade aldrig klarat det utan alla som är och varit med på vägen. Jag ser det som ett maraton, tar en sak i taget och det svåra är att kunna hålla i fyra-fem år i stället för fyra-fem månader.

–Jag brinner verkligen för det jag gör. Men oavsett om det är mitt arbete med Pugstorm eller mina doktorandstudier så känns det inte som ett jobb. Det är något som jag älskar att göra, helt enkelt.

FAKTA: Fredrik Präntare

Ålder: 32 år
Gör: Doktorand på LiU i AI och datavetenskap inom forskningsprogrammet WASP (Wallenberg AI, Autonomous Systems and Software Program). Vd och grundare av spelutvecklingsbolaget Pugstorm som ligger bakom spel som Core Keeper och Radical Rabbit Stew.
Utbildning: Civilingenjör i datateknik vid LiU. 2012-2017.
Övrigt: Fick Lilla Polhemspriset 2018 för bästa examensarbete. Gästforskare vid Stanford University 2020.