05 december 2025

Under de senaste tio åren har över 1 000 yrkesverksamma tagit lärarexamen genom vidareutbildningen av lärare (VAL) vid Linköpings universitet. På uppdrag av regeringen har satsningen gjort det möjligt för personer som redan arbetat i skolan – men saknat examen – att studera vidare och bli legitimerade lärare.

En man och en kvinna i slöja sitter och pratar vid ett bord inne på biblioteket. De har böcker och datorer på bordet.
Fotograf: Peter Holgersson AB

Programmet har funnits nationellt sedan 2011 och gett obehöriga lärare möjlighet att kombinera arbete med studier för att nå en lärarlegitimation. Linköpings universitet har varit med i satsningen från start och har sedan dess utbildat över 1 000 nya lärare. VAL har visat sig vara en effektiv och långsiktig lösning på Sveriges växande behov av behöriga lärare.

Fotograf: Magnus Johansson
Håkan Löfgren, dekan för Utbildningsvetenskap vid LiU.

– Att vi nu examinerat över tusen personer visar hur stor kompetens som redan finns skolan, och hur viktigt det är att ta tillvara på den, säger Håkan Löfgren, dekan för Utbildningsvetenskap vid Linköpings universitet.

Erfaren personal blir behöriga lärare

Många av deltagarna har arbetat i flera år som obehöriga lärare och väljer att studera parallellt med sitt arbete. Det gör att skolorna kan behålla erfaren personal – samtidigt som lärarkvaliteten stärks.

– Att genomföra en utbildning samtidigt som jag arbetade med yrket redan, var både utmanande och mycket givande på så sätt att VAL utbildningen tog tillvara på mina yrkeserfarenheter. Det tog sin tid, men var värt det i slutändan då jag nu i dag äntligen har min examen, säger Emma Ackeryd, examinerad 2024 från VAL-programmet vid Linköpings universitet.

Flexibel väg in i läraryrket

Kompletterande och flexibla lärarutbildningar som VAL spelar en allt viktigare roll för att fånga upp personer som redan arbetar i skolan eller har hittat till läraryrket via andra vägar. För skolorna innebär det en konkret förstärkning: en vuxen, anställningsbar person som aktivt valt läraryrket – och dessutom har utbildat sig för att bli behörig.

VAL-programmet erbjuds av flera svenska lärosäten och har antagning både vår och höst. Det riktar sig till personer som arbetar i skolans alla stadier, från förskoleklass till gymnasium, och som har tillräckliga meriter från tidigare studier och/eller yrkeserfarenhet för att kunna slutföra en lärarexamen inom ramen för programmet.

VAL – Vidareutbildning av lärare

Fakta:

  • Regeringsuppdrag sedan 2011
  • För vuxna med undervisningserfarenhet men utan lärarexamen
  • Drivs av flera svenska universitet i samverkan
  • Tidigare studier och lärarerfarenhet valideras – utbildningen bygger på det du redan kan
  • Flexibelt upplägg: distans, halv- eller kvartsfart
  • Mycket brett ämnesutbud, inklusive mindre vanliga ämnen
  • Hög genomströmning – över 1 000 personer har tagit examen
  • Kompletterar lärarförsörjningen i tider av lärarbrist

Mer info: lararutbildning.nu

Utbildning

Kontakt

Senaste nytt från LiU

Professor Maria Brandén framför en dörr.

Slump och samband – så blev Maria Brandén sociolog

Sociologen Maria Brandén studerar samhället ur fågelperspektiv. Som ledare för Institutet för analytisk sociologi vid Linköpings universitet vill hon skapa forskning som påverkar viktiga politiska beslut.

Två kvinnliga studenter.

Startups möter försvarsindustrin i prisat exjobb

Startup-företag står för snabbhet och nya, smarta lösningar. Hur matchar det med tillverkningsindustrin? Civilingenjörerna Matilda Kristensen och Silje Graarud får Christer Giléns stipendium för sin masteruppsats.

Två porträttbilder i kollage.

Nya Wallenberg Academy Fellows forskar på 6G och AI

LiU-forskarna Jendrik Seipp och Zheng Chen har blivit utsedda till nya Wallenberg Academy Fellows. Finansieringen, som stäcker sig över fem år, ger lovande forskare möjlighet att ta sig an svåra forskningsfrågor som kräver lång tid.