Programmet har funnits nationellt sedan 2011 och gett obehöriga lärare möjlighet att kombinera arbete med studier för att nå en lärarlegitimation. Linköpings universitet har varit med i satsningen från start och har sedan dess utbildat över 1 000 nya lärare. VAL har visat sig vara en effektiv och långsiktig lösning på Sveriges växande behov av behöriga lärare.Fotograf: Magnus Johansson
– Att vi nu examinerat över tusen personer visar hur stor kompetens som redan finns skolan, och hur viktigt det är att ta tillvara på den, säger Håkan Löfgren, dekan för Utbildningsvetenskap vid Linköpings universitet.
Erfaren personal blir behöriga lärare
Många av deltagarna har arbetat i flera år som obehöriga lärare och väljer att studera parallellt med sitt arbete. Det gör att skolorna kan behålla erfaren personal – samtidigt som lärarkvaliteten stärks.
– Att genomföra en utbildning samtidigt som jag arbetade med yrket redan, var både utmanande och mycket givande på så sätt att VAL utbildningen tog tillvara på mina yrkeserfarenheter. Det tog sin tid, men var värt det i slutändan då jag nu i dag äntligen har min examen, säger Emma Ackeryd, examinerad 2024 från VAL-programmet vid Linköpings universitet.
Flexibel väg in i läraryrket
Kompletterande och flexibla lärarutbildningar som VAL spelar en allt viktigare roll för att fånga upp personer som redan arbetar i skolan eller har hittat till läraryrket via andra vägar. För skolorna innebär det en konkret förstärkning: en vuxen, anställningsbar person som aktivt valt läraryrket – och dessutom har utbildat sig för att bli behörig.
VAL-programmet erbjuds av flera svenska lärosäten och har antagning både vår och höst. Det riktar sig till personer som arbetar i skolans alla stadier, från förskoleklass till gymnasium, och som har tillräckliga meriter från tidigare studier och/eller yrkeserfarenhet för att kunna slutföra en lärarexamen inom ramen för programmet.