− Det är ett stort problem att man kör för fort förbi vägarbeten, säger Sonja Forward, doktor i psykologi och forskningsledare på VTI.
Bakgrunden är Trafikverkets handlingsplan som identifierat brister i vägledning förbi vägarbeten. Samtidigt är trafikanterna dåliga på att hålla hastigheten. VTI undersöker nu hur man med hjälp av ny teknik kan påverkar bilisters val av hastighet. I samverkan med bland annat Linköpings universitet skapas ett antal scenarier för ljus, och digital ljusstyrning som sedan noggrant ska testas, bland annat i VTI:s körsimulator.
LiU kan bidra med kunskap, kreativa idéstadier och koncept− Idén är att använda LED-ljus för att få bilister att köra lugnt förbi ett vägarbete. Från universitetets sida kan vi bidra med kunskap, kreativa idéstadier och koncept till design av färdiga produkter, säger Torbjörn Andersson, universitetslektor inom design och produktutveckling på avdelningen Produktrealisering vid Linköpings universitet.
Studenter
Torbjörn Andersson tog med sig sina civilingenjörsstudenter (Teknisk design,
TMPP03) och undersökte olika möjligheter att kunna styra bilisternas körning med LED-ljus och olika ljuspulser vid vägarbeten. De fick gå en separat utbildning för att kunna vara ute på vägarbeten och de har gjort platsbesök.
− Flera av de koncept som studenterna tog fram kommer vi att gå vidare med och utveckla.
Han tänker sig trafiksituationen som en trestegsprocess där man tillför så kallad ”nudging”, för att hjälpa bilisterna att tänka rätt.
Det är välkänt inom psykologin att färger kan ha både stressande och lugnande effekt. Grönt och blått kan vara lugnande, medan rött kan stressa. Gult kan stimulera kreativt tänkande. Blinkande ljus kan både göra föraren uppmärksam och upplevas som stressande.
Viktigt att det blir rätt
− I det här fallet måste vi testa oss fram och se så att det blir rätt färg, rätt ljus och rätt puls för att få den effekt som vi önskar, förklarar Sonja Forward.
Det tvååriga projektet är omfattande och innan de slutliga scenarierna tas fram för att sedan testas i VTI:s körsimulator kommer bilister och experter att få flera olika förslag presenterade i VR-miljöer.
Men det är knappast någon ljusshow vi ska mötas av vid framtidens vägarbeten:
Tydligt och grundligt
VTI beräknar att en slutrapport kommer i november 2025.