20 augusti 2024

Kan ljussignaler med lugnande färger i vägbanan få förarna att sänka farten? LiU-forskaren Torbjörn Andersson undersöker nya metoder i ett VTI-projekt.

Manlig forskare och skisser.
Universitetslektorn Torbjörn Andersson arbetar med skisser för att utforma ljussignaler i trafiken, bland annat tillsammans med sina studenter. Fotograf: Ulrik Svedin
Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI) ansvarar för ett projekt som syftar till att testa nya lösningar för att sänka hastigheten. Fokus ligger på vägarbeten. De som arbetar på väg utsätts för risker varje dag. Enligt statistik från Strada inträffade 5 667 trafikolyckor med personskador vid vägarbeten under perioden 2003−2021.
Kvinnlig forskningsledare
Sonja Forward, VTI.Satu

− Det är ett stort problem att man kör för fort förbi vägarbeten, säger Sonja Forward, doktor i psykologi och forskningsledare på VTI.

Bakgrunden är Trafikverkets handlingsplan som identifierat brister i vägledning förbi vägarbeten. Samtidigt är trafikanterna dåliga på att hålla hastigheten. VTI undersöker nu hur man med hjälp av ny teknik kan påverkar bilisters val av hastighet. I samverkan med bland annat Linköpings universitet skapas ett antal scenarier för ljus, och digital ljusstyrning som sedan noggrant ska testas, bland annat i VTI:s körsimulator.

LiU kan bidra med kunskap, kreativa idéstadier och koncept 
− Idén är att använda LED-ljus för att få bilister att köra lugnt förbi ett vägarbete. Från universitetets sida kan vi bidra med kunskap, kreativa idéstadier och koncept till design av färdiga produkter, säger Torbjörn Andersson, universitetslektor inom design och produktutveckling på avdelningen Produktrealisering vid Linköpings universitet.

Studenter

Torbjörn Andersson tog med sig sina civilingenjörsstudenter (Teknisk design, TMPP03) och undersökte olika möjligheter att kunna styra bilisternas körning med LED-ljus och olika ljuspulser vid vägarbeten. De fick gå en separat utbildning för att kunna vara ute på vägarbeten och de har gjort platsbesök. 

− Flera av de koncept som studenterna tog fram kommer vi att gå vidare med och utveckla.

Han tänker sig trafiksituationen som en trestegsprocess där man tillför så kallad ”nudging”, för att hjälpa bilisterna att tänka rätt. 

Manlig forskare och skisser.
En tidig arbetsskiss.Ulrik Svedin
− Först förbereds du på väg in i vägarbetet. Sedan kan ljuset hjälpa bilisten att förstå vilken hastighet man ska hålla, och sedan också visa att man har gjort på rätt sätt. Kanske en glad gubbe eller ett grönt ljus.
De vill också testa olika lösningar med ljusskenor i vägbanan, ett LED-ljus som leder bilisterna i rätt hastighet.

Vägbanan skall alltså lysa?
− Ja, det är tanken, men just nu tittar vi inte på hur det ska göras tekniskt. Vi vill först se hur man som förare kan styras med signaler som ljus, puls, rytm, färger och former.

Det är välkänt inom psykologin att färger kan ha både stressande och lugnande effekt. Grönt och blått kan vara lugnande, medan rött kan stressa. Gult kan stimulera kreativt tänkande. Blinkande ljus kan både göra föraren uppmärksam och upplevas som stressande.

Viktigt att det blir rätt

− I det här fallet måste vi testa oss fram och se så att det blir rätt färg, rätt ljus och rätt puls för att få den effekt som vi önskar, förklarar Sonja Forward.

Manlig forskare och skisser.
Universitetslektorn Torbjörn Andersson arbetar med studenternas skisser för att utforma ljussignaler i trafiken.Ulrik Svedin

Det tvååriga projektet är omfattande och innan de slutliga scenarierna tas fram för att sedan testas i VTI:s körsimulator kommer bilister och experter att få flera olika förslag presenterade i VR-miljöer.

Men det är knappast någon ljusshow vi ska mötas av vid framtidens vägarbeten:
  Tydligt och grundligt

− Så tydligt som möjligt och så lite som möjligt, det är oftast bäst. Det är väldigt viktigt att vi undersöker det här grundligt. Därför är vi glada över att samverka med bland annat Linköpings universitet, säger Sonja Forward.
​​​VTI beräknar att en slutrapport kommer i november 2025.



VTI-projektet VägLED

Våra sinnen ... 

... har under evolutionen inte utvecklats för miljöer som liknar den trafikmiljö vi har i dag. 

Med hjälp av ...

... dynamiskt ljus i olika mönster och våglängder, vill man få förarna att köra lugnare förbi vägarbeten.

Målet är ... 

... säkrare vägarbetsplatser för både vägarbetare och trafikanter. 

Kontakt

Relaterat innehåll

Senaste nytt från LiU

Erik Slottner framför superdator med texten Berzelius

LiU – ett lätt val för ministerns budgetpresentation

När regeringens budgetproposition skulle presenteras runt om i landet var valet inte svårt för civilminister Erik Slottner (KD). För den tidigare LiU-studenten blev det ett kärt återseende och som bonus en förevisning av Sveriges största superdator.

Två män och en kvinna diskuterar framför en skärm

Maskininlärning kan ge klimatet en chans

Maskininlärning kan hjälpa oss att upptäcka nya mönster och bättre ta oss an klimatkrisen. Forskare från hela världen möts på LiU med målet att hitta och fördjupa samarbeten inom detta område.

Sofia Nyström och Henrik Nordvall framför ett fönster som återspeglar en blå himmel.

Ny kurs tar UFO-frågan på allvar

UFO – från foliehatt till forskningsämne. Så heter en fristående kurs som startar vårterminen 2025 vid Linköpings universitet. Den ska närma sig UFO-frågan på ett seriöst sätt och samtidigt vrida och vända på frågan om vad kunskap och sanning är.