08 mars 2023

Kendal Fritzell läser industriell ekonomi med japansk inriktning på Linköpings universitet och har nyligen haft en unik möjlighet att representera Sverige under Ship for World Youth-programmet i Japan.

Grupp av unga människor i svenska nationaldräkter, håller i svenska fflagga.
Den svenska delegationen. Foto: privat.

Kendal Fritzell upptäckte det japanska programmet endast en vecka innan ansökningsperioden stängdes. Han tror att en anledning till att han fick sin plats är att han läser många kurser om hållbarhet och hållbar ekonomi inom sitt program. Dessutom är han mycket intresserad av ämnet.

— Mitt intresse för ekonomi och hållbarhet har vuxit genom kursen ”Hållbar ekonomi” som Pontus Cerin, universitetslektor vid Linköpings universitet håller i. När jag läste den kursen förstod jag att hållbarhet och hållbar ekonomi är något jag vill jobba med i framtiden, säger Kendal Fritzell.

Ship for World Youth är ett internationellt ungdomsutbytesprogram som anordnas och finansieras av Japans regering. Programmet erbjuder ungdomar med olika bakgrund en möjlighet att utveckla sina färdigheter och förmågor inom kommunikation, ledarskap, administration och förståelse för olika kulturer.

Personlig utveckling och ögonöppnare

Han hade två intensiva veckor i Japans huvudstad Tokyo. Deltagare samlades för att diskutera FN:s hållbarhetsmål. Kendal Fritzell, som representerade Sverige i hållbar ekonomi, såg fram emot att träffa de representanterna från olika länder, speciellt deltagare från Bahrain och Oman.

— Dessa länder har en helt annan syn på ekonomisk tillväxt än vi i Sverige. Det var jätteintressant att få höra deras tankar och resonemang och få diskutera hållbarhet med dem. Det är inte varje dag man får sådan möjlighet, säger Kendal Fritzell.

Två män står brevid varandra. Äldre man har fått en gåva.  Kendal Fritzell och Perus före detta vice finansminister Enzo Defillipi. Foto: privat

Han var entusiastisk inför resan och förväntade sig att få möjlighet att lära känna andra unga människor från andra delar av världen, utöka sina kunskaper om hållbar ekonomi, och delta i meningsfulla diskussioner om hållbarhet. Han hade även i uppdrag att göra en presentation samt en case-study där deltagarna fick samarbeta och jobba ihop för att lösa problem.

Han berättar att resan har varit en minnesvärd upplevelse. Speciellt att få bevittna hur öppna och villiga deltagarna var att dela sina tankar och idéer. Alla gjorde sitt yttersta för att samarbeta och bidra till gruppen på ett meningsfullt sätt. Men det var också tydligt att inte alla var lika vana vid att ta egna beslut och som de sedan skulle presentera inför en grupp.

— Det var inspirerande att se hur gruppen kunde stödja varandra och skapa en trygg miljö där alla kände sig bekväma att dela sina åsikter.

Jag och andra deltagare satt ofta kvar på hotellrummet sent på nätterna och fortsatte diskutera de frågorna som kom upp under dagarna. Det var som vi aldrig fick nog. Att få höra och förstå andras perspektiv är så häftigt.
Student vid Linköpings universitet, Kendal Fritzell

Det han tar med sig är det han lärt sig av att möta människor från andra kulturer. Han har lärt sig hur de tänker och arbetar, vilket är berikande för både den personliga utvecklingen och för att förstå hur man kan bidra till internationellt samarbete. Att lära sig om andra kulturer kan vara avgörande för att lyckas i internationellt samarbete, konstaterade Kendal Fritzell. Han upptäckte också att det var viktigt att förstå kulturen i eget land för att kunna lära ut och samarbeta med andra.

— Jag insåg att mycket av det jag lärt mig på universitetet är svårt att applicera på länder med hög korruption och stora problem med svarta jobb. Modeller och liknande som fungerar i Sverige, skulle aldrig fungera i dessa länder.

Sammanfattningsvis så tycker han att det kan vara en spännande och givande upplevelse att delta vid en internationell konferens. Det kan ge en möjlighet att lära sig om andra kulturer, förstå andra perspektiv och knyta värdefulla kontakter. För att lyckas i internationellt samarbete är det viktigt att vara öppen, lära sig om andra kulturer och tänkesätt, och att förstå och anpassa sig till specifika premisser i olika länder.

Få inblick i Kendals resa

Från Linköping till Tokyo

Två intensiva veckor i Japan är över, men du har möjlighet att följa med Kendal på resan. Luta dig tillbaka och njut!

Kendal Fritzell.

Tips till dig som ska välja en utbildning

Om han skulle kunna ge ett tips till blivande studenter skulle han råda att välja utbildning utifrån intressen och att vara beredd på att det kommer att vara tufft i början, men att det blir lättare med tiden. Men han menar också att man inte ska vara rädd att välja ett tufft program eftersom det kan leda till unika erfarenheter.

Utbildningsprogram och fristående kurser med inriktning mot japanska

Relaterat innehåll