− Det var Technisches Universität i München som hörde av sig till oss. De arrangerar regelbundet ett samarbetsprojekt på olika teman, där studenter från olika länder samarbetar kring examensarbeten, berättar Björn Oskarsson, universitetslektor inom logistik.
I år kallas projektet GlobalDrive: Future of Logistics. Målet är att studenterna ska utveckla en övergripande framtidsvision för logistiksektorn om 10–15 år. Inom ramen för denna ska de sedan utföra sina respektive examensarbeten.
Kompletterar varandra
− Våra områden kompletterar varandra bra, så det finns goda möjligheter till ett fruktbart samarbete i såväl detta projekt som för framtida forskningssamarbete, konstaterar Björn Oskarsson.
Medan forskningen vid avdelningen för Logistik- och kvalitetsutveckling vid LiU ofta handlar om logistikaspekter på elektrifiering av godstransporter, är man vid TUM mer inriktad mot tekniska aspekter kring exempelvis autonoma fordon.
− Atmosfären är verkligen inspirerande. En fantastisk plats att arbeta och studera på. Vi blev imponerade av den positiva, hjälpsamma inställningen hos alla vi samarbetade med!
Världsledande samarbetspartner
Målet med utbytet är att utforska nya strategiskt viktiga ämnen inom logistik och godstransportsystem. Genom GlobalDrive får båda parter nya perspektiv på ämnet, vilket hjälper oss att identifiera nya tvärvetenskapliga forskningsfrågor.
Vill ni samarbeta med LiU i framtiden?
− Vi har sett att vi arbetar med kompletterande ämnen och kan lära oss mycket av varandra. Vi skulle gärna fortsätta detta samarbete framöver, säger Georg Balke.
Samarbetspartner och finansiär i projektet är Traton med varumärken som Scania, Volkswagen och MAN. De är en av världens ledande tillverkare av kommersiella fordon, som lastbilar, bussar och lätta nyttofordon. Och de bidrar med finansiering samt med kompetens och rådgivning till studenterna.
LiU-studenterna fick presentera sina projektplaner tillsammans med sina tyska kamrater. Efter varje presentation kom frågor och tips, från både studenter, lärare och en representant från Traton.
Presenterade idé
Projekten handlade om både tekniska lösningar och logistik kring elektrifiering, batteritid och batteribyten. Victoria Johansson presenterade en projektidé om hur batterier kan återanvändas till fullo, och att bedöma batteriernas livstid.
− Det är ännu bara en idé, vi kommer snart att ha kontakt med Scania för att diskutera behoven och hur vårt exjobb kan passa in i deras verksamhet, förklarade Victoria Johansson.
Kul att få så
mycket respons
Hon fick direkt respons och en hel del tips från Lei Chen, som arbetar inom Traton med forskning kring transportsystem och innovation:
− En intressant frågeställning. Det här är ganska nya frågor. Eftersom elektrifierade fordon inte har funnits så länge så vet man inte allt om batteriernas faktiska livstid, kommenterade Lei Chen.
Victoria Johansson är nöjd efter presentationen:
− Kul att få så mycket respons, från näringslivet, från både studenter och lärare från München och våra handledare. Flera av oss fick också konkreta tips på forskning och namn på forskare som arbetar med liknande saker. Det är förstås värdefullt, säger Victoria Johansson.
− Linköpings universitet verkar ha en väldigt dynamisk studiemiljö, inte så hierarkisk. Det är intressant att se skillnaderna, till exempel att vi exjobbar enskilt medan svenska studenter ofta jobbar i par, säger TUM-studenten Jing Wang.