I grunden ligger förstås själva undervisningen, mötet med studenterna, och planeringen för att göra denna undervisning så givande som möjligt. Ungefär hälften av min tid sedan jag anställdes 1993 har jag ägnat åt undervisning och examination i olika former. Jag har varit ansvarig examinator för ca 60 kursgenomföranden, fördelat på ett tiotal olika kurser. Därutöver har jag medverkat i ett stort antal andra kurser och handlett ca 100 examensarbeten och ca 65 större projektarbeten. De allra flesta av kurserna riktar sig till studenter som valt Logistik och Supply Chain Management som sin masterprofil, dvs sin specialisering i slutet av utbildningen. Detta gör studenterna extra motiverade, vilket är inspirerande för oss som lärare, men samtidigt förväntar de sig en utbildning i toppklass, vilket innebär att kraven på oss är höga. Att undervisa på ett universitet innebär ett stort ansvar. Studenterna investerar flera år av sina liv för att skaffa sig en bra utbildning. Som lärare har vi därför ett ansvar att ge studenterna en så bra resa som möjligt.
Utveckling av undervisningen
Jag har genom åren jobbat mycket med att utveckla undervisning, examination och kursupplägg, allt från små justeringar till mer genomgripande utredningar och projekt. Vissa förändringsarbeten har jag genomfört helt på eget initiativ, andra har varit initierade och stöttade av min egen avdelning eller andra organ på LiU. Dessutom har jag tagit fram en hel del undervisningsmaterial, från föreläsningsmaterial och lärarhandledningar till olika undervisnings-case (praktikfall) som används i våra kurser. Ett av dessa case har med tillhörande lärarmaterial även sålts till ett flertal andra lärosäten.
En ledstjärna för dessa case är att de ska vara såväl utmanande som verklighetstrogna, och locka fram ett engagemang hos studenterna. En viktig del i detta är att det finns många tänkbara lösningar, och att studenterna måste kunna argumentera för varför just deras lösning är vettig. En annan är att det gärna får saknas en del information (vilket tvingar fram rimliga antaganden) samtidigt som det finns en del oväsentlig information (så att de tvingas värdera den information de har).
Tillsammans med två kolleger har jag skrivit en lärobok i logistik. Den används såväl i våra egna kurser, som på andra lärosäten. 2021 gavs den femte upplagan ut, och boken har under många år varit den bäst säljande svenska läroboken i logistik.
Administration och ledning av undervisningen
Under mer än 15 hade jag förmånen att vara studierektor på avdelningen Logistik (numera Logistik- och Kvalitetsutveckling) vid IEI, och ansvarade därmed för den logistikutbildning vi ger. I detta ansvar innefattas såväl administration, som ledning och utveckling.
Administrativt handlar det bland annat om att bemanna utbildningsuppdragen på ett klokt sätt givet de ekonomiska ramarna, att kommunicera med utbildningsnämnder och andra organ mm. Ledningen av grundutbildningen handlar till stor del om att skapa utrymme för utvecklingsarbete och driva detta i en lämplig riktning, men minst lika viktigt är att skapa en bra gruppkänsla och en positiv atmosfär, så att man jobbar för och med varandra, samt att alla känner att de utvecklas.
Det finns ett stort engagemang för grundutbildningen på avdelningen. Bland annat har vi återkommande träffar för att diskutera innehållsmässiga och pedagogiska frågor, vilket lett till en god samsyn gällande vilka som är de viktigaste kunskaper och förmågor vi vill lära ut och vilka pedagogiska former som är lämpliga. Vi bedriver medvetet undervisningen på ett sätt som tvingar studenterna att tänka, ifrågasätta och ta ställning lite mer än de annars är vana vid.