29 juni 2022

Arbetet som forskningsassistent kan vara både spännande och intensivt. Men framför allt är det en möjlighet att få bidra till forskning. Möt Matilda Nyström och Douglas Cederlund, två forskningsassistenter på Tema.

Forskningsassistenterna sitter i en trappa.
Forskningsassistenterna Matilda Nyström och Douglas Cederlund. Ingrid Leo
– Det finns mycket jag gillar med jobbet, men det bästa är att dagligen få bidra till ett forskningsprojekt, fördjupa mina egna kunskaper och inte minst träffa alla kollegor, säger Matilda Nyström.

Matilda Nyström och Douglas Cederlund delar rum på tema Teknik och social förändring. Det arbetar tillsammans med forskningsledarna Dick Magnusson och Simon Haikola men i olika forskningsprojekt. I arbetsuppgifterna ingår att stödja forskarteamen med bland annat uppgifter som insamling av data, kartläggningar, litteraturöversikter samt delta på projektmöten.

Forskning om samhällsplanering

Douglas arbetar sedan mars i projektet ”Kommuner i med- och motvind – lärdomar från kommuners planering för vindkraftsetableringar” och tittar på hur vindkraftsetableringen har skett i svenska kommuner sedan 2009, med fokus på användningen av det kommunala vetot.

–  Jag assisterar främst med att samla in data som senare kommer att komma till användning under projektet. Det har jag gjort genom att exempelvis granska lokalmedia och samlat in tillståndsprövningar från miljöprövningsdelegationerna.

Matilda jobbar sedan oktober 2021 i projektet ”Planerare som agenter för omställning till hållbara städer” som syftar till att upptäcka och stödja nya strategier och verktyg för en transformativ planering samt integrera kunskapen i samhällsplaneringsprogram.

–  Utöver det har jag arbetat med kvalitetssäkringen av samhällsplanerarprogrammet, till exempel genom kartläggningar av programmets innehåll och utfört en alumnundersökning. I dagsläget arbetar jag en del med ett projekt gällande kommunala särkrav i detaljplaner.

Vill fortsätta att studera

De har båda studerat vid Linköpings universitet. Matilda läste på samhällsplanerarprogrammet och tog examen 2021. Innan dess genomförde hon praktikprogrammet Tekniksprånget på Vattenfall i Luleå med fokus på vattenkraft. Douglas tog examen från miljövetarprogrammet på campus Norrköping 2021.

– Min plan för tillfället är att jobba ett år till för att sedan söka vidare till en masterutbildning relaterat till miljö och hållbarhet, säger han.

Matilda vill gärna läsa en master inom samhällsplanering, men exakt vilket program och universitet det blir vet hon inte riktigt än.

– Det hade varit kul att testa studera utomlands, så det lutar åt det hållet. Mer långsiktigt ser jag fram emot att jobba inom samhällsplaneringsområdet, avslutar Matilda.

Relaterat innehåll