19 december 2023

Trots en rad motgångar tog LiU-studenterna en titel i den stora flygtävlingen SAE Aerodesign i Brasilien. Nu satsar LiU på återkommande studentprojekt i att tävla med små fjärrstyrda flygplan.

Bild på studenter som bygger flygplan
Studenterna på masterprogrammet Aeronautical engineering sätter ihop flygplanet i verkstaden vid Linköpings universitet. Fotograf: Ulrik Svedin

− Allt som kunde gå fel, det gick fel. Men vi lärde oss väldigt mycket på vägen, säger Cezar-Victor Borugă.
LiU-studenterna som går mastersutbildningen inom Aeronautical Engineering är glada, stolta och har fått med sig både en pokal och nya, praktiska erfarenheter.
Studenter med litet flygplan bygg i verkstaden på LiU.Studenterna från masterprogrammet inom Aeronautical engineering gläder sig åt
placeringen i den internationella tävlingen. Foto: Ulrik Svedin

− Mycket av det här går inte att lära sig på något annat sätt. Att dra nytta av varandras kunskaper i laget, till exempel, säger Rana El Sayed.

Oväntat stöd från Saab

Från början skulle det ”bara” ha varit en kurs i flygplanskonstruktion och i att bygga ett flygdugligt plan. Men genom universitetslektorn David Lundströms engagemang och sponsring från Saab fick studenterna en möjlighet att delta i SAE Aerodesign-tävlingen i Brasilien.
Studenterna på flygplatsen för tävlingen.Studenterna på startbanan före tävlingen.
Tävlingen bestod av över 80 lag som tävlade i tre olika klasser och sammantaget cirka 1 500 studenter. LiU-gänget filmade en testflygning på Bråvalla i Norrköping, antogs till tävlingen och plötsligt blev det bråttom.

Vi lyckades att släppa
vattnet så att det drev
in över domarbåset

− De mest avgörande delarna byggde vi över en enda helg. Och för att nå den avancerade tävlingsklassen krävdes att vi hade mycket elektronik och kamera ombord, säger Natalia Zalewska.

Några lag kraschade

Andra krav var att man skulle ha kamera ombord och att man på ett kontrollerat sätt skulle kunna släppa vatten från flygplanet. Fyra dricksflaskor satt monterade under vingarna. Kravet var också att en QR-kod skulle skannas för att avgöra vilka flaskor som automatiskt skulle tömmas.

− Under tävlingen var det bara vi och det vinnande laget som klarade det. Och vi lyckades släppa vattnet så att det drev in över domarbåset!
Bild på studenter som bygger flygplanStudenterna på masterprogrammet Aeronautical engineering sätter ihop flygplanet i verkstaden vid Linköpings universitet.
Några lag kraschade, även LiU-laget var otursdrabbat. Bland annat gick en vinge sönder när planet slog i en påle vid landningen efter första turen.

Vi hade bara med
oss en motor!
− Vi fick problem med en motor också, som inte klarade den brasilianska hettan och brann. Och vi hade bara med oss en motor! Men vi kunde låna av ett annat lag. En väldigt fin gest. Lite oväntat också, men det visar på vilken god stämning det var. Efteråt, när vi hade vunnit andrapriset, så blev vi behandlade som rockstjärnor av de andra lagen, berättar Cezar-Victor Borugă.

Bildar förening

Forskare vid fjärrstyrt flygplan.David Lundström, universitetslektor. Nu satsar både studenterna och Aero-programmet på att bilda en förening för att bygga upp en tävlingstradition med flygfarkoster. Förebilden är LiU Formula Student, som funnits i många år. Det är en studentförening som varje år utvecklar och designar en racingbil för att tävla mot universitet från hela världen.

− Vi har bildat föreningen och studenterna som var med i årets SAE Aerodesign kan bidra med sina erfarenheter till nästa års lag. Vi tror att det här blir ett bra komplement till utbildningen. Det blir en sporre för aero-studenterna. Och det ger både inspiration och praktisk erfarenhet, säger universitetslektorn David Lundström.


Fakta om tävlingen

SAE Aerodesign

SAE är en internationell organisation som syftar till att knyta samman ingenjörer över hela världen. De arrangerar bland annat ett flertal tävlingsformer för ingenjörsstudenter. SAE Aerodesign är en sådan och riktar sig till att fostra framtidens flygingenjörer.

Tävlingar finns i både Nord- och Sydamerika. SAE Aerodesign i Brasilien är den största och tävlingen innefattar årligen över 80 lag och cirka 1500 studenter. Tävlingen är indelad i tre klasser: Mini, standard och advanced. Klassen advanced, som LiUs studenter ställde upp i, är komponerad för att sporra samarbeten mellan olika ingenjörsförmågor.

Tävlingen går ut på att konstruera (optimera) och bygga ett flygplan runt en snäv kravspecifikation, men också att integrera den elektronik och mjukvara som behövs för själva flygmomentet.



Ett finger med rödmålad nagel pekar mot elektroniken i flygplanet.Många detaljer att tänka på när man bygger flygplan. Foto: Ulrik svedin

Flygmomentet 2023:

Flyga med så mycket last som möjligt, givet begränsad startvikt och startsträcka.
Samla in en mängd flygdata som direkt vid landning skulle lämnas över på ett minneskort till tävlingsledningen.
Bära fyra vattentankar, vilka flygplanets flygdator skulle kunna öppna och tömma efter att ha läst av en QR kod på marken som talade om vilken, eller vilka tankar som skulle tömmas.
Filma och länka ned flygplanets framåtvy med överlagda flygdata som en ”virtuell cockpit”
Vidare fanns en rad säkerhetskrav på konstruktionen och elektroniken, samt krav på att snabbt kunna lyfta i och ur nyttolast i form av vikter. Utöver flygmomentet så väger tävlingens slutresultat även in en skriftlig rapport samt en presentation som studenterna håller för tävlingsledningen.

Kontakt

Masterprogram Aeronautical Engineering

Senaste nytt från LiU

Samling av bilder på uppskjutning av raket, och man i laboratorium.

Han fick se sitt studentprojekt skjutas ut i rymden

I våras blev han färdig civilingenjör, bland annat efter ett projektarbete som skulle tåla en rymdfärd. Sent i november 2024 stod han på den svenska rymdbasen Esrange i Kiruna och fick se raketen lyfta.

Serverrum,data på svart skärm.

Maskinpsykologi – en brygga till generell AI

AI som är lika intelligent som människor kan bli möjlig tack vare psykologiska inlärningsmodeller, kombinerat med vissa typer av AI. Det menar Robert Johansson som i sin avhandling har utvecklat begreppet maskinpsykologi.

Forskning för hållbar framtid får nära 20 miljoner i bidrag

Ett oväntat samarbete mellan materialvetenskap och beteendevetenskap. Utveckling av bättre tjänster för att hantera klimatförändringarna. Det är två forskningsprojekt vid LiU som får stora stöd från Marianne och Marcus Wallenbergs stiftelse.