28 juli 2022

Ta 13000 besökare, 800 funktionärer och lika många aktiviteter under sammanlagt fyra dagar. Lägg till gemenskap, glädje och en massa färggranna, fantastiska, fantasifulla kostymer. Vad blir det? Jo, Närcon 2022 förstås.

Holly Kelly och Ana McManus.
Från England respektive Stockholm till Campus Valla och Närcon, Holly Kelly och Ana McManus. Foto: Mikael Sönne

Känns inte igen

David Fallgren.Bra känsla och massor av adrenalin. Projektledaren David Fallgren har varit med på Närcon sedan 2005.

Nej, Campus Valla är sig inte riktigt likt. På grund av pandemin har Närcon gjort uppehåll under ett par år, men är nu tillbaka med full kraft. Intresset är minst lika stort som förra gången cosplay- och spelfestivalen arrangerades.

- Lite rostigt var det i början. Skulle vi komma ihåg alla detaljer, allt det där som är viktigt men som man ändå inte skriver in i någon manual. För oss är det en omstart, säger David Fallgren, en av två heltidsanställda projektledare, mitt emellan två intervjuer med Sveriges Radio och Dagens Nyheter.

För Närcon är stort. Festivalen, som med åren också omfattat musik och dans, startade i Örebro 2002 med 170 deltagare och arrangeras sedan 2011 på Campus Valla. Årets över 10000 besökare kan ta del av hundratals olika aktiviteter med tävlingar, utställningar och framträdanden. Allra viktigast – att mötas, umgås och träffa likasinnade.

Magic kortspel. Andreas Sund och Jakob Lundberg.Olika spel är en viktig del av Närcon. Andreas Sund och Jakob Lundberg spelar Magic.

- Det här är den största festivalen i Norden, ett verkligt Mekka för cosplay. Jag har tjatat länge på min kompis att hon skulle följa med, och nu lyckades jag, säger Ana McManus från Stockholm tillsammans med väninnan Holly Kelly som rest från England.

"Bara kärlek"

Tjejerna Kajsa Brattkull, Isabella Wennerberg, Nathalie Persson och Naila Efendieva träffades genom sitt gemensamma intresse för östasiatiska serier och popmusik. Nu står de utanför Collosuem, där en rad utställare och företag finns på plats i föreläsningssalarna, och kollar in andra besökare. Senare under festivalen ska de framträda med en dansuppvisning.

- Varför Närcon? Jo, för känslan, här är man bland vänner. I vanliga fall kan man uppfattas som udda, och alla förstår inte vad man håller på med, men här har alla samma intresse. Det är bara kärlek, säger Kajsa Brattkull.

Naila Efendieva, Nathalie Persson, Isabella Wennerberg och Kajsa Brattkull.Redo för Närcon. Naila Efendieva, Nathalie Persson, Isabella Wennerberg och Kajsa Brattkull har träffat varandra genom sitt gemensamma intresse.

Projektledaren David Fallgren tycker också att stämningen, känslan, är det allra bästa med festivalen. Han deltog på sitt första Närcon 2005, via kortspelet Magic, och upptäckte med åren att det var ännu roligare att jobba än att delta.

- De som är här vill verkligen träffa andra. En del har fått vänner på distans under pandemin och inte kunnat ses förrän nu. Det är världens grej för många, och ger en fantastisk energi som smittar av sig. Det är väldigt kul att vi är igång igen, säger han.

Och vad betyder cosplay. Jo, det är en kortform för costume play. Enkelt uttryckt innebär det att deltagarna klär ur sig för att likna en speciell populärkulturell figur och sedan bär dräkterna vid olika evenemang. För många är också arbetet med den egna dräkten en viktig del av intresset.

• Läs mer om Närcon

LiU + Närcon = sant. Läs om några tidigare festivaler