Ghost hörde av sig. De behövde körsångare. Jakob Grubbström, director musices vid Linköpings universitet, berättar hur det gick till:
− Jag fick ett sms från producenten, Vincent Pontare. Jag googlade för jag visste inte vem det var. Han skrev att han behövde en kör till inspelningen med Ghost. Han förutsatte liksom att jag visste vilka det var. Så jag googlade igen. Det verkade seriöst. Eller …, jag förstod direkt att det här vill vi inte missa!
Världsberömt band från Linköping
Ghost har sina rötter i Linköping och har haft stora framgångar i världen med sin musik som placeras inom hårdrock-genren. 2016 tilldelades bandet en Grammy. Och i maj 2025 klättrade senaste albumet direkt upp i topp på den amerikanska listan Billboard 200 albums. Senast det hände för ett svenskt band var 1993, med Ace of Base.
För Jakob Grubbström gällde det nu att plocka ut några av sångarna i körerna till inspelningarna i den anrika Atlantis-studion i Stockholm. Körsångarna skulle sjunga in ett stycke på 55 sekunder. I ett stort antal variationer. Det blev sedan ett intro på albumets första låt ”Peacefield”.
Begrep direkt
− Sångarna begrep storheten på ett ögonblick, till skillnad från mig. Några av dem är hängivna fans och blev både rörda och glada över den här chansen. Det känns extra speciellt att det är just Linköpings studentsångare och Akademiska damkören Linnea eftersom Ghost kommer härifrån, säger Jakob Grubbström.
Emilia Hildebrand, förstasopran i Akademiska damkören Linnea, säger så här:
− Helt sjukt, och jätte-jättekul! Att få vara med på en inspelning och att det blev så bra till slut. Det var helt magiskt. Körsången passar väldigt bra ihop med Ghosts klanger, med lite klassiska toner, och kyrklig klang.
"Maffigt att få inleda"
− Jag trodde nästan inte på det när jag hörde att albumet kommit etta på billboardlistan! Albumet blev ju jättebra och det var ju så maffigt att få inleda!
Kristoffer Brander, andrabas i Studentsångarna, känner sig lyckligt lottad.
− Det kändes jätteroligt att vi har fått den här turen att vara med. Bara några timmar efter att låten släpptes så fanns alla våra namn ute på webbforumet Reddit.
De hade övat lite i förväg.
Det var häftigt
att få vara där
− Vi hade fått ett slags demo, ett backing track i förgrunden, som vi kunde följa. Det var som suddiga konturer av musiken, berättar Jakob Grubbström.
I Atlantis Studios i Stockholm har Abba, Quincy Jones, Elvis Costello, Max Martin och en rad berömda artister spelat in musik.
− Det var häftigt att få vara där. En viktig plats i musikhistorien. Man kände vingslagen. Men det var mycket jobb. Vi var där en hel dag. Och den längsta pausen var inte mycket mer än 20 minuter. Då hinner man sjunga 55-sekunder ganska många gånger!
Fick ni mycket instruktioner om hur ni skulle sjunga?
− Frontfiguren i Ghost, Tobias Forge, var där och gav detaljerade instruktioner om hans vision för låten. Producenten var ju Vincent Pontare. De var väldigt proffsiga men Tobias var den som coachade mest. Det var ganska detaljerade och små justeringar. Det kunde handla om att vi skulle sjunga starkare. Eller med ljusare eller mörkare klangfärg. Och så alla altar, sopraner, tenorer och basar för sig, säger Jakob Grubbström.
Kan du tänka dig att plocka in Ghost i repertoaren?
− Det är absolut tänkbart, även om det förstås också handlar om rättigheter till musiken och så vidare.
Betyder det att du har börjat att lyssna på Ghost?
− Haha … nej. Jag lyssnar sällan på musik på det sättet. Musik är mitt jobb. Jag försöker att göra annat när jag är hemma, även om det går lite sisådär. Jag tycker att det är skönt med tyst.