18 juni 2020

Den 8 juni försvarade Edward Kanuti Ngailo sin avhandling och blev därmed det första att göra det via Zoom någonsin vid Matematiska institutionen (MAI) vid Linköpings universitet. ”Det var faktiskt väldigt trevligt” säger den nyblivna doktorn.

Dr. Edward Ngailo med sina två handledare Martin Singull och Dietrich von Rosen.

Edward Ngailo, är en så kallad sandwich-doktorand, finansierad av Sida, Styrelsen för Internationellt Utvecklingssamarbete, genom International Science Program (ISP). Han har delat sin tid mellan sitt hemuniversitet, University of Dar es Salaam i Tanzania och Matematiska institutionen (MAI) vid Linköpings universitet. Ngailo har bott i Linköping sedan 2018 och har under den tiden publicerat ytterligare två artiklar och nu också försvarat sin avhandling.

Titeln på Ngailos avhandling inom ämnet matematisk statistik är: "Contributions to linear discriminant analysis with applications to growth curves".

Hur kan ditt arbete tillämpas?

Edward Ngailo spikar upp sin doktorsavhandling. Att spika avhandlingen är en typisk svensk tradition som görs ungefär 3 veckor innan doktorandförsvaret.Edward Ngailo spikar upp sin doktorsavhandling. Att spika avhandlingen är en typisk svensk tradition som görs ungefär 3 veckor innan doktorandförsvaret.

– Inom medicinsk forskning brukar beslut eller identifiering av problem baseras på undersökningar som innefattar mätningar som gjorts över tid. Till exempel kan vi vara intresserade av att identifiera om en tumör är godartad eller malignt baserat på mätningar. Utmaningen är att konstruera en beslutsregel baserad på dessa mätningar som kan användas för att klassificera mellan friska försökspersoner och sjuka patienter. För det ändamålet kan klassificeringsmetoder användas och det finns många olika tekniker. Den som jag använder i mitt arbete är linjär diskriminerande analys.

Hur var det att försvara din avhandling över Zoom?

– Det var faktiskt väldigt trevligt. Vi har använt Zoom i många kurser sedan vi gick över i distansläge. Jag blev van vid att göra presentationer och har också diskuterat mycket med mina handledare över Zoom, så det var väldigt bekant.

Nu när han disputerat kommer Edward Ngailo att återvända till sitt hemland Tanzania för att stärka forskningskapaciteten i matematik.
– Jag kommer att undervisa, särskilt kurser i matematisk statistik, vid University of Dar es Salaam. Jag kommer också forska och handleda. Det är viktigt att hålla elden brinnande så att säga, särskilt när det gäller forskning.

Hur har din tid i Sverige varit?

– Jag har verkligen tyckt om min tid här med studier, forskning men också vädret. Det är lite annorlunda än i Östafrika och jag tycker mycket om det. Särskilt snö, det gillar jag verkligen.

Vad tycker du om det bilaterala forskningssamarbetet?

– Det är bra att vi kan förvärva kvalitetsutbildning, kunskap och en viss uppsättning färdigheter här och ta med det tillbaka till våra länder. Jag hoppas verkligen att programmet kommer att fortsätta stärka kapaciteten för forskning och utbildning.

Publikationer

2021

Farrukh Javed, Stepan Mazur, Edward Ngailo (2021) Higher order moments of the estimated tangency portfolio weights Journal of Applied Statistics, Vol. 48, s. 517-535 Vidare till DOI

2020