01 mars 2022

Thomas Kaiserfeld är sedan årsskiftet anställd vid Tema Teknik och social förändring. "För mig är det viktigt att de historiska insikterna har betydelse för förståelsen av dagens förhållanden."

Thomas Kaiserfeld sitter på en bergstopp klädd i friluftskläder.
Thomas Kaiserfeld är ny professor på Tema teknik och social förändring.

De senaste åren har Kaiserfeld verkat vid Lunds universitet och bland annat gett ut boken "Beyond Innovation. Technology, Institution and Change as Categories for Social Analysis".

– Thomas har lång och bred erfarenhet av forskning kring teknik, vetenskap och kunskap och det känns väldigt roligt och bra att få välkomna honom som professor hos oss, säger Jelmer Brüggeman, avdelningschef vid Tema Teknik och social förändring.

Hej Thomas! Du är professor i idé- och lärdomshistoria, vad innebär det?

– Det innebär att man intresserar sig för idéernas historia, framför allt deras historiska sammanhang. Idé- och lärdomshistoria är ett mycket brett fält och jag har mest varit intresserad av teknik- och vetenskapshistoria, vilket inneburit att materiella betingelser förstås spelat stor roll för idélivet. Liksom att idéerna många gånger påverkat materiella villkor, i alla fall på längre sikt.

Vilka forskningsintressen har du?

– Främst teknik- och vetenskapshistoria. Men för mig är det viktigt att de historiska insikterna har betydelse för förståelsen av dagens förhållanden. Historia i sig är sällan fascinerande. Eller jo, jag tycker visserligen att historia i sig faktiskt är fascinerande. Men jag förväntar mig inte att alla andra tycker likadant och försöker därför alltid se till att det jag gör leder till något som kan vara värt idag.

Vad fick dig att välja LiU?

– Både privata och professionella skäl. Jag behövde omväxling professionellt och Tema T är en miljö som verkligen är omväxlande. Förhoppningsvis kan jag bidra till det. Privat så trivs jag väldigt bra i Lund där jag bor idag, men ville ändå närmare Stockholm på sikt där jag har familj, partner och fler gamla vänner. Vi får se om det blir någon flytt eller om jag bor kvar i Skåne.

Vad kommer du att arbeta med?

– Jag för diskussioner med lite olika kolleger. Framför allt ligger mina intressen inom institutionella perspektiv på kunskap och kompetens, något som jag tror kan docka bra med fler av de projekt och utbildningsinsatser som redan är igång. När jag sökte tjänsten så angav jag tre frågeställningar jag skulle vilja arbeta med. En av dessa gällde kompetens och inlåsningseffekter inom myndighetssfären och kanske kan det utvecklas i projektform framöver.

Relaterat innehåll