02 maj 2022

Det var drygt två år sedan sist – men den 7:e maj är det premiär för Linköpings studentspex igen. Ett spex som flyttar oss tillbaka till 1600-talets Frankrike i ”Mysteriet på Versailles – en operaföreställning”.

Personer övar på en scen.
Årets studentspex heter "Mysteriet på Versailles - en operaföreställning". Daniel Haggmyr

"Varit en lång väg"

På grund av pandemin har den 53:e uppsättningen av och med Linköpings studentspex fått dröja. I fjol ställdes det in helt och årets premiär har flyttats fram några månader.

Men lördagen en 7:e maj är det premiär på Forumteatern på Ågatan i centrala Linköping.

- Det har varit en lång väg hit, så det känns fantastiskt att äntligen stå här efter att ha jobbat med föreställningen i två år. Det är såklart lite extra spännande också eftersom det är många nya spexare som ännu inte fått chans att sätta upp en föreställning med föreningen, säger spexdirektör Matilda Mossberg.

Årets spex heter “Mysteriet på Versailles - en operaföreställning” och utspelar sig år 1682 i Frankrike. Solkungen Ludvig XIV planerar en överraskning för att fira 30-årig bröllopsdag med drottning Maria. I överraskningen ingår en storslagen middag och ett uruppförande av den första franska operan. Personer övar på en scen.Linköpings studentspex är tillbaka efter att ha tvingats skjutas upp på grund av pandemin. Foto Daniel Haggmyr

- Vi kommer att bjuda publiken på en färgsprakande, välklingande och fenomenal föreställning. Det blir mystik, romantik, dramatik... och en tik!, säger Matilda Mossberg hemlighetsfullt och tillägger:

- Inte att förglömma är ju ett spex en interaktiv teaterform, så publiken får även vara med och bidra till vad som händer på scen. Det finns alla möjligheter att få höra dialog på östgötska, se skådisar i ombytta roller och kanske se ett större svärd?

Stort intresse

Det finns ett stort intresse hos publiken att äntligen se spex igen.

- Vi upplever att intresset för spexet är stort, vilket vi tycker är jätteroligt! Biljetterna säljer snabbt, så om man vill komma på premiären får man skynda sig att skaffa biljett, säger Matilda Mossberg.

Relaterat innehåll