26 oktober 2023

Åtta studenter från Washington State University, WSU, har landat på LiU. De är första kullen i det nya fyrpartssamarbetet mellan LiU, WSU och flygplanstillverkarna Saab och Boeing.

Tre personer sitter vid en simulator
John Bussey, Emma Johnson och Arlo Jones är några av utbytesstudenterna från Washington State University som är först ut i det nya fyrpartssamarbetet där LiU och flygplanstillverkarna Saab och Boeing ingår. Anna Nilsen

– En väldigt fin möjlighet att se och lära av häftiga samarbeten på nära håll och samtidigt få chansen att studera utomlands, säger John Bussey.

Han, Emma Johnson och Arlo Jones vandrar runt på Flygvapenmuseum Malmslätt utanför Linköping under en ledig eftermiddag. De tre WSU-studenterna är ett par månader in på deras utbytestermin på LiU.

Designar beräkningsmodeller

Trion ingår i det nya samarbetet där de två universiteten samverkar med flygplanstillverkarna Saab och Boeing. Tyngdpunkten för samarbetet ligger i den datorbaserade designfilosofi som ligger bakom utvecklingen av det nya skolflygplanet T-7A Red Hawk. Två personer står vid ett experiment"Jag får chansen att studera det jag är mest intresserad av, vara en del av forskargruppen och även få inblick i hur det arbete vi gör är relevant för industrin. Det är en fantastisk mix", säger Arlo Jones (till höger). Foto Anna Nilsen

– Vi arbetar med olika sätt att designa beräkningsmodeller och använder en mängd olika numeriska analystekniker för att säkerställa att resultaten vi får från datorerna är korrekta och fysiskt relevanta, säger Arlo Jones.

John Bussey försöker sätta detta nya och innovativa samarbete mellan industri och akademi i ett större sammanhang.

– Det vi gör den här terminen är självklart bara en liten, liten del. Men i ett större perspektiv kan det här förhoppningsvis bidra till att det designas flygplan med bättre noggrannhet och bättre prestanda i framtiden, säger han.

Lockar tusentals efter studierna

Svenska Saab och amerikanska Boeing har långvariga band som strategisk partner till LiU respektive WSU. Om Saab märks, syns och hörs tydligt i och runtom Linköping är det likadant med Boeing i nordvästra USA.

– Namnet syns överallt, det har varit nära och naturligt när man växt upp. Det är ju världens största flygplanstillverkare och tusentals WSU-studenter har gått vidare till jobb på Boeing efter studierna. Det liknar förhållandet mellan LiU och Saab, kan jag tänka mig, säger John Bussey.

Emma Johnson och Arlo Jones studerar datavetenskap, medan John Bussey har materialvetenskap och teknik som sina huvudämnen. De tre, tillsammans med fyra andraWSU-studenter är de första som är på LiU under en utbytestermin. Och de är väldigt nöjda med sina erfarenheter hittills.  En person i en simualtor."Det känns som att det händer mycket inom beräkningsmatematematik och det finns många olika saker att jobba med i framtiden", säger John Bussey. Foto Anna Nilsen

– Jag får chansen att studera det jag är mest intresserad av, vara en del av forskargruppen och även få inblick i hur det arbete vi gör är relevant för industrin. Det är en fantastisk mix, säger Arlo Jones.

– Det känns väldigt spännande att få den möjligheten och jag är väldigt glad att jag sökte och fick en plats, säger Emma Johnson.

John Bussey instämmer i Arlo och Emmas upplevelse.

– Alla har varit väldigt uppmuntrande och inom området beräkningsmatematik, som vi håller på med, känns det som att det händer mycket och det finns många olika saker att jobba med i framtiden.

Stickning, klättring och lördagsfika

Vid sidan av studierna har de hunnit smaka på hur det är att vara LiU-student. Trion hyllar studentlivet och boendet i Rydsområdet. Det blir matlagningskvällar, klättring och lördagsfika. Men också en massa stickning.

– Torsdagskvällar har blivit stickkvällar hemma hos oss. Min fru, som också är med över hit till Linköping, och flera andra utbytesstudenter gillar att sticka, säger Arlo Jones.

Det är drygt 700 mil mellan Linköping och vardagen hemma i Washington State. En hel del skiljer sig, självklart. Men inte alltför mycket.

– Det är så mycket som är likt. När jag gick på campus häromdagen kändes det som jag var hemma, tills jag hörde att folk pratade svenska runtomkring mig, säger Emma Johnson.

En person sitter i en simulator.Emma Johnson njöt av en ledig eftermiddag på Flygvapenmuseum. Hon är mycket nöjd med sitt beslut att hoppa på utbytet med LiU. Foto Anna Nilsen

Läs mer om samarbetet