19 juli 2021

Studenthuset på Campus Valla invigdes för snart två år sedan och har sedan dess belönats med flera priser. Nu är Studenthuset också en av finalisterna i årets upplaga av WAF Awards, den internationella tävlingen som också kallas VM i arkitektur.

A overhead view of a starecase connecting four floors in a building.
Magnus Johansson

World Architecture Festival, WAF Awards, är en av världens mest prestigefyllda tävlingar i arkitektur. Festivalen och tävlingen lockar årligen över 2 200 arkitekter och kunder från hela världen. I år går den av stapeln i Lissabon den 1 - 3 december.
White Arkitekter, som är arkitekterna bakom Studenthuset, deltar i år med två projekt, varav det ena är Studenthuset som tävlar i kategorin ”Higher education research”. Här tävlar man mot byggnader från bland annat Kina, Indien, Australien, Storbritannien och Canada.

Studenthuset har ritats av White Arkitekter för Akademiska Hus och med Peab som entreprenör. Med sina tusen studieplatser är det en identitetsskapande byggnad för hela campus och en attraktiv mötesplats med högsta hållbarhetsprofil som bidrar till utvecklingen av hela området. Med sina sju våningar skiljer sig Studenthuset från de omgivande låga byggnaderna och utgör ett nytt landmärke för Linköpings universitet och en tydlig entré till campusområdet. Lösningarna baseras på Whites praktiknära forskning.
– Det känns väldigt roligt att Studenthuset uppmärksammas internationellt för sina arkitektoniska kvaliteter, säger Linda Mattsson, ansvarig arkitekt på White. Projektet är ett tydligt exempel på hur arkitektur aktivt kan stärka ett varumärke, utveckla sin omgivning och ta ut riktningen mot framtiden.

Foto Thor BalkhedHögsta hållbarhetsbetyg

Studenthuset har sedan tidigare flera utmärkelser, priser och nomineringar. År 2020 vann projektet utmärkelserna Solenergipriset och Årets bygge. Det har också varit nominerat till Plåtpriset och Östergötlands arkitekturpris.

Hållbarhetstanken har funnits med i planeringen ända sedan starten. En stor del av inredningen består av trä, omkring 40 procent av möblerna är återbrukade och belysningen är behovsstyrd och baseras på antalet besökare. 1 200 kvadratmeter solceller på taket täcker 75 procent av husets elförsörjning. I byggnaden finns också 750 inbyggda fuktsensorer som tidigt upptäcker eventuell fukt. Tekniken bygger på LiU-forskning i tryckt elektronik.
Studenthuset har fått högsta hållbarhetsbetyget Miljöbyggnad Guld.

Studenthuset började byggas i maj 2017 och var färdigt i juli 2019. Vid invigningen den 30 augusti 2019 närvarade bland andra LiU-alumnen tillika jämställdhetsminister Åsa Lindhagen.

World Architecture Festival WAF