16 augusti 2022

The Pillow Project är ett nytt samarbete mellan LiU och universitetets studentorganisationer. Återvinningsinitiativet, där nya internationella studenter kan köpa ett paket med kuddar, lakan och handdukar från LiU Summer Academy, blev en succé direkt.

En student står och ler i kameran.
”Att göra något hållbart och samtidigt hjälpa nyanlända internationella studenter har varit en fullträff”, säger Camille Joy Enalbes på International Students Association, ISA, om the Pillow Project. Magnus Johansson
Varje år köper LiU Summer Academy – där studenter från LiU:s partneruniversitet är i Linköping i en månad – in kuddar, täcken, örngott, lakan och handdukar till deltagarna. När de efter fyra veckor lämnar Linköping har hundratals produkter tidigare år gått vidare till en återvinningsstation.

Hållbarhet och service

I år startade Internationella enheten på LiU initiativet the Pillow Project som går ut på att återanvända allt som är gott skick och göra hushållspaket som internationella studenter kan köpa för en billig peng under Arrival days i början av augusti.  Alla studentorganisationer fick möjlighet att anmäla intresse för att ansvara för projektet och först ut blev International Student Association (ISA) och nästa år kommer Navitas Student Association att ta över stafettpinnen. En person tittar in i kameran.Therese Lindkvist, koordinator på Internationella enheten, är nöjd att initiativet blev verklighet. Foto Magnus Johansson
– Vi hade planer på det här redan innan pandemin. Hållbarhet är en viktig del i LiU:s övergripande miljöstrategi och att vi fick till det här nu känns väldigt bra. Det blir en fin service till internationella studenter som troligen inte har med sig täcke och kudde när de kommer till Sverige och vi får även möjlighet att stärka samarbetet med studentorganisationerna, säger Therese Lindkvist, koordinator på Internationella enheten.

Bra samarbete

Initiativet blev en succé direkt. ISA tvättade och samlade ihop totalt 70 paket – som såldes slut under de två första veckorna i augusti. Studenterna har kunnat boka och betala i förväg innan de anländer till Sverige. Kassen med kudde, täcken, lakan och handdukar hämtas ut i Ryd i Linköping. Foto International Students Association
Upphämtningen har skett i ett studentbostadsområde i Ryd i Linköping. Camille Joy Enalbes, som läser andra året på mastersprogrammet Science for Sustainable Development, ingår i Public Relation-teamet på ISA. Att göra något hållbart och samtidigt hjälpa nyanlända internationella studenter har varit en fullträff.

– Det har varit en del frågor om hur allt ska lösas praktiskt, men det har fungerat väldigt bra. Det har varit en succé från start och vi har haft ett väldigt bra samarbete med Internationella enheten.
– Vi har fått fin feedback från studenterna som får den här servicen direkt när de kommer hit och inte behöver åka till exempelvis Ikea för att köpa sådana saker, säger Camille Joy Enalbes.