26 augusti 2025

Även om coronapandemin innebar stora utmaningar för skolbarn med autism, ADHD eller intellektuella funktionsnedsättningar fanns det även positiva sidor. Många föräldrar märkte att skolan plötsligt gjorde anpassningar för deras barn som förut ansetts omöjliga. Det visar en ny studie från Linköpings universitet.

Lina Lago tittar upp mot kameran.
Lina Lago menar att det efter pandemin finns lärdomar för skolan att dra om anpassningar för barn med särskilda behov. Fotograf: Charlotte Perhammar

– Det är väl de positiva upplevelserna som jag tycker är mest intressanta. Fast man kan ju tycka att det är lite sorgligt att det krävs en pandemi för att skolan ska acceptera de här barnens behov och se att det faktiskt går att möta dem, säger docent Lina Lago på Tema Barn vid Linköpings universitet.

Forskarna har intervjuat 23 föräldrar till barn (6–14 år) med autism, ADHD eller intellektuella funktionsnedsättningar om familjens situation under coronapandemin. Resultatet presenteras i tidskriften Scandinavian Journal of Disability Research.

Utmaningar men också lättnader

Helt klart är att pandemin innebar en ökad press för många av familjerna i en redan mycket hårt ansträngd tillvaro. Fasta rutiner som är mycket viktiga för många av de här barnen gick inte att upprätthålla och föräldrarna fick ta ännu mer ansvar. Även om skolorna höll öppet kunde barnen plötsligt tvingas vara hemma när stora delar av personalen låg sjuka eller om någon i familjen var sjuk. Somliga barn tillhörde riskgrupp och kunde därför inte vara i skolan alls. Eftersom det rådde besöksförbud i skolan blev det svårare för föräldrar att aktivt stötta sina barn.

Men en del föräldrar vittnar å andra sidan om att pandemin gjorde barnens skolgång lättare. Skolpersonalen visade större förståelse för barnens särskilda behov och sätt att vara, eftersom hela samhället tvingades bete sig på samma vis. Det gick bra att jobba på distans för den som ibland inte hade energi att vara i klassrummet eller som hade behov av avskildhet. Distansarbetet krävde en tydligare planering från lärarna, vilket skapade tydlighet och minskade stressen för både barn och föräldrar.

Lina Lago sitter i en trappa.
Det är de positiva upplevelserna av pandemin som är mest intressanta, tycker Lina Lago.Fotograf: Charlotte Perhammar

Borttaget tvång

Även frånvaro från skolan för den som behövde återhämta sig godtogs mer när så många ändå var borta. Föräldrar berättar att barnen visserligen ibland utnyttjade situationen genom att påstå sig vara sjuka för att få vara hemma, men på många områden minskade konflikterna. Ett sådant exempel är tvånget att byta om och duscha i samband med gymnastiklektionerna. Det kravet hade skolan tidigare inte velat rucka på, vilket orsakat svår oro hos en del barn och krävt stora stödinsatser av föräldrarna. Under pandemin togs tvånget bort till familjernas stora lättnad.

Många av de utmaningar som pandemin medförde för barn med autism, ADHD eller intellektuella funktionsnedsättningar drabbade förstås alla barn. Men även om det inte går att dra generella slutsatser utifrån studien, menar forskarna att den extrema situationen gjorde det extra tydligt vilka särskilda svårigheter som de intervjuade familjerna har även i en vardag utan pandemi.

Inspirera till flexibilitet

Men pandemiåren visar också att det som förut varit svårt eller omöjligt att få gehör för nu plötsligt var möjligt. Forskarna menar att det är en viktig lärdom som borde inspirera skolorna till större flexibilitet även i fortsättningen. Några föräldrar rapporterar att det åtminstone i viss mån blivit på det viset, till exempel när det gäller kravet på ombyte i samband med gymnastiklektionerna.

Studien har finansierats av Forte. Den ingår i forskningsprojektet Barn med funktionsnedsättning i skola och fritidshem: erfarenheter av social inkludering och välbefinnande under covid-19-pandemin.

Artiklar:Parenting Under Pressure: Raising School-Age Children with Disabilities During a Pandemic in Sweden (2025), L Lago, H Elvstrand, K Hellberg, Scandinavian Journal of Disability Research Vol. 27, nr 1, s. 214-226, publicerad 13 maj 2025, DOI: 10.16993/sjdr.1226

“After a while, it became a normal thing”: Swedish children’s experiences of everyday life in school during the Covid-19 pandemic(2025), H Elvstrand, L Lago, K Hellberg, Child Studies, nr 7, s. 41-62, publicerad 5 augusti 2025, DOI: 10.21814/childstudies.6326


Kontakt

Relaterade nyheter

Forskning

Organisation

Senaste nytt från LiU

Drönare mott grön himmel

LiU startar nationell pilot på masternivå inom försvarsinnovation

LiU utvecklar i samverkan med Försvarshögskolan ett nytt utbildningskoncept inom försvarsinnovation för studenter på masternivå. Syftet är att stärka Sveriges försvar genom att engagera studenter i tvärdisciplinära projekt.

Två personer sitter i en trapp.

Kunskap och bildning i nya Strimman

Hösten är här – precis som Strimman. Den nya säsongen sätter fokus på kunskap och bildning i vår tid och det blir åter samtal på Huvudbiblioteket i Linköping.

Kvinnlig doktorand, mörkt hår, glasögon.

Livsmedel utan förpackning kan minska utsläppen

Hur reagerar konsumenter på förpackningsfria livsmedel? Och hur kan producenter och livsmedelsbutiker utforma lösningar som är mindre beroende av engångsförpackningar? Detta är några av de frågor som doktoranden Elena Jiménez Romanillos undersöker.