06 april 2023

Två unga forskare vid LiU har blivit inbjudna att delta i Lindau Nobel Laureate Meetings i juni, 2023. Lotta Velin och Damon Frampton ser fram emot att få möta 40 Nobelpristagare och drygt 600 unga forskare från hela världen.

Två porträttbilder bredvid varandra. En på en kvinna vid namn Lotta och en på man vid namn Damon.
De två doktoranderna, Lotta Velin och Damon Frampton, kommer att delta i ett internationellt forskningsmöte i Tyskland, Lindau Nobel Laureate Meeting.

De båda doktoranderna tillhör institutionen för biomedicinska och kliniska vetenskaper (BKV). Den ena är Damon Frampton, doktorand i Sara Liins forskargrupp. Han forskar om jonkanaler och elektrofysiologi. Den andra är Lotta Velin, doktorand vid Katastrofmedicinskt centrum (KMC). Hon forskar inom global hälsa.

Under Nobelkonferensen, Lindau Nobel Laureate Meetings, som de blivit inbjudna till kommer de unga LiU-forskarna få chansen att lyssna på föreläsningar och delta i diskussioner. De ges också möjlighet att under ett par dagar kunna samtala med tidigare Nobelpristagare och andra unga forskare inom fysiologi/medicin.

– Jag har ofta haft förmånen att få jobba med unga forskare från andra länder och upplever det alltid som väldigt inspirerande och utvecklande att få byta idéer och perspektiv med unga kollegor. Många unga forskare som jag har träffat har ett otroligt driv och engagemang vilket jag tycker ger mycket energi och motiverar mig vidare, säger Lotta Velin.

Damon Frampton ser också fram emot eventet i juni.

– Jag är oerhört hedrad och tacksam att ha fått förtroendet från Ragnar Söderbergs Stiftelse, som både nominerat mig och finansierar mitt deltagande vid mötet i Lindau. Något som jag verkligen ser fram emot är att få ta del av nya perspektiv på vetenskap och forskning, både från Nobelpristagare men även de drygt 600 unga forskare som bjudits in till mötet, berättar Damon.

Har ni några förhoppningar på vad eventet kan leda till?

– Att bli en del av deras alumninätverk vore kul. Det kanske kan leda till att jag hittar nya samarbetspartners. Forskning är så mycket mer än att kunna allt inom sitt fält, och jag tror det kommer hjälpa mig i min karriär och min utveckling som person att få ta del av andras upplevelser och tänka lateralt, säger Damon Frampton.

Lotta Velin är inne på samma spår. Som junior forskare försöker hon i nuläget att forma sin egen forskningsbana framåt.

– Jag tror och hoppas att Lindau-mötet kommer vara en möjlighet att inspireras av unga kollegor och framstående forskare, vars vägar till forskningen säkert har sett olika ut. Det känns även otroligt spännande att få chansen att träffa och lära sig från några av vår tids allra mest framstående tänkare - och dessutom att få göra det i en så speciell och intim miljö som Lindau, säger Lotta avslutande.

Sedan 1951 har Lindau Nobel Laureate Meetings arrangerats. Eventet uppmuntrar samtal och utbyte mellan olika generationer, vetenskapliga discipliner och kulturer.

Du kan läsa mer om eventet och programmet via deras hemsida: https://www.lindau-nobel.org/

Relaterat innehåll