06 november 2023

Går det att göra akademisk karriär och samtidigt dra ner på flygresorna? Karolina Kristenson och Kristofer Hedman ser inga problem med det. De tog tåg till Milano och fick tid för både jobb och socialt umgänge på vägen.

Två kvinnor i dörren på ett tåg.
Restid blir arbetstid. Karolina Kristenson och Maria Lerm på väg hem från Milano. Fotograf: Privat/Kristofer Hedman

I början av september hölls den stora lungmedicinska konferensen ERS i Milano. Karolina Kristenson och Kristofer Hedman, båda läkare med forskningsanknytning till Institutionen för hälsa, medicin och vård (HMV) på Linköpings universitet, hade anmält sig och skulle börja planera resan.
– Vi slogs av motsättningen mellan behovet av att åka på konferenser för att nå ut med sin egen forskning och kunna ta del av andras, samtidigt som flygresor har så stor påverkan på klimatet, säger Karolina Kristenson. Vi har båda ett starkt klimatengagemang, det känns inte bra i magen att flyga.

Mycket jobb första gången

Stora internationella konferenser planeras som tur är långt i förväg. För det kan ta mer tid att planera tågresor än flygresor till Europa, särskilt första gången. De upphandlade resebyråerna är nog ännu lite ovana vid att boka så här långa tågresor. Men i Kalmar finns en resebyrå som specialiserat sig på tågresor. Dit ringde och mejlade Kristofer. Och det var han inte ensam om.
– Jag tror jag ringde hundra gånger innan jag kom fram och mitt mejl fick jag svar på efter två månader. Vi löste det själva men det var mycket jobb, kanske för att det var första gången. Sen blir det nog enklare.

Restid blir arbetstid

Resan enkel väg tog drygt ett dygn och på vägen hem fick de sällskap av kollegan Maria Lerm, professor på Institutionen för biomedicinska och kliniska vetenskaper (BKV) på Linköpings universitet. Resan gick genom fyra länder, bland annat Schweiz som ju inte är med i EU vilket inte gjorde planeringen enklare. Två dagars bortkastad arbetstid? Nej, tvärtom.
– Man kan tänka att restiden är förlorad tid, men det går att göra saker under resan, säger Karolina Kristenson. Jag gick en kurs över Zoom under sex timmar. Vi hann också planera vår forskning, komma halvvägs i ett manus och göra en analysplan. I vardagen är det svårt att hitta tider att ses, det blir en timme här och en timme där. Arbetet blir mer effektivt när man kan jobba koncentrerat tillsammans under längre tid. Dessutom är det socialt trevligt, man lär känna varandra på ett personligt plan.

Varje flygresa räknas

Man sitter på ett tåg och tittar ut genom fönstretKristofer Hedman på väg till konferensen med tåg genom Europa. Motståndet mot att flyga är något som vuxit fram hos dem båda. Så sent som våren 2022 var de på konferens i San Fransisco, något som de inte skulle göra idag. För Kristofer är det uteslutet att flyga inom Sverige och han väljer aktivt bort konferenser utanför Europa.
– Vi är duktiga på att hitta argument för varför just mina flygresor är så viktiga. Men det går inte att försvara flygresor med annat man gör för klimatet, som att källsortera eller cykla till jobbet, det är en droppe i havet i jämförelse med flygresor.

Att välja tåg i stället för flyg är inget som påverkar forskningen, menar Karolina.
– Det är roligt att resa och man kan absolut åka på konferenser, men man måste inte flyga. Vi ska inte minska resandet, vi ska ändra sättet att resa. Varje flygresa räknas. Så skippa en konferens som kräver flyg eller ta tåget i ena riktningen.
Guide för att underlätta
Skulle Linköpings universitet och andra lärosäten kunna göra mer för att underlätta för de som vill ta tåget? Ett förslag från Karolina och Kristofer är att ta fram en guide för bokning av tågresor, med tips och råd om vad man bör tänka på. En uppmaning är också att alltid fråga resebyrån om det går att åka tåg. Om tillräckligt många frågar bli det förhoppningsvis ett incitament för resebyråerna att bli bättre på tågresor.

Vad har de själva för råd till resenärer som funderar på tåg? Vad ska man tänka på?
Börja i tid! Våga prova! Första gången blir kanske mer av ett äventyr, men det kan vi nog alla behöva ibland. Res gärna med kolleger. Det är en trygghet att vara flera och det ger också möjlighet till arbete och fördjupade samtal. Och så en sista uppmaning från Kristofer Hedman:
– Kom ihåg att stänga av dataroaming på telefonen när ni åker genom Schweiz. Annars väntar en dyr telefonräkning.

Foto: Privat/Kristofer Hedman.

Fler forskare som väljer tåget

Så arbetar LiU för minskat klimatavtryck

Senaste nytt från LiU

Serverrum,data på svart skärm.

Maskinpsykologi – en brygga till generell AI

AI som är lika intelligent som människor kan bli möjlig tack vare psykologiska inlärningsmodeller, kombinerat med vissa typer av AI. Det menar Robert Johansson som i sin avhandling har utvecklat begreppet maskinpsykologi.

Forskning för hållbar framtid får nära 20 miljoner i bidrag

Ett oväntat samarbete mellan materialvetenskap och beteendevetenskap. Utveckling av bättre tjänster för att hantera klimatförändringarna. Det är två forskningsprojekt vid LiU som får stora stöd från Marianne och Marcus Wallenbergs stiftelse.

Innovativ idé för effektivare cancerbehandlingar prisas

Lisa Menacher har tilldelats Christer Giléns stipendium 2024 inom området statistik och maskininlärning för sin masteruppsats. Hon har använt maskininlärning i ett försök att göra val av cancerbehandling mer effektivt.