22 april 2021

För både Linköpings Studentsångare, studenter och linköpingsbor är Valborg på Borggården en tradition sedan snart 50 år. För andra året i rad sker nu firandet digitalt, ett virtualborg med traditionsenlig vårsång, mösspåtagning och vårtal.

Linköpings studentsångare.
Linköpings studentsångare sjunger in våren på Valborgsmässoafton i Linköping.

Traditioner förändrar man inte så lätt. Att ställa in valborgfirandet var inte ett alternativ när pandemin slog till förra året. Det blev en digital lösning, ett virtualborg, som lockade många deltagare med över 3 000 visningar dagarna runt Valborg. Nu gör man det igen.
– Valborg är en viktig tradition för många och vi längtar efter att få bjuda på hopp och vårglädje till vår publik även i år, säger Christina Hörnell, dirigent i Linköpings studentsångare. Vi önskar såklart helst av allt att sjunga tillsammans och möta vår publik på plats, men i väntan på det sänder vi i år en ny filmproduktion som vi ser är den bästa lösningen. Nu hoppas vi slå förra årets rekorddeltagande.

Vårsånger i ny förpackning

På Valborgsmässoafton, 30 april 2021, sänds den nyproducerade filmen. Det bjuds på traditionsenlig mösspåtagning, vårsånger i ny förpackning och vårtal av Jan-Ingvar Jönsson, rektor för Linköpings universitet, landshövding Carl Fredrik Graf och August Goldhahn, ordförande i studentkåren StuFF, sångare och verkställande ordförande i Linköpings Studentsångare.

Leta fram din studentmössa och var med, fast hemifrån.

• Dag och tid: 30 april kl 15.00

Filmen kommer även finnas kvar att se i efterhand.

Relaterat innehåll