I takt med att digitaliseringen breder ut sig i arbetslivet, ökar även möjligheterna för arbetsgivare att övervaka sina anställda. Genom programvara, kameror, nätverksaktivitet och annan teknologi kan chefer få detaljerad information om medarbetarnas arbetsvanor i realtid. Men hur påverkar denna digitala övervakning de anställda? Och vad händer med arbetsgruppernas sammanhållning?
Kartläggning av digital övervakning på svenska arbetsplatser
Daniel Lundqvist och hans kolleger Cathrine Reineholm, Christian Ståhl och Andreas Wallo, på Institutionen för beteendevetenskap och lärande, vill undersöka digital övervakning ur flera perspektiv; Hur vanligt är det med digital övervakning på svenska arbetsplatser, och varför används den? Hur använder chefer och organisationer den insamlade informationen, och hur transparent är processen för de anställda? Hur påverkar upplevelsen av att vara övervakad med digital teknik, medarbetarnas välbefinnande, motivation och prestation? Och vad innebär detta för arbetsgruppens dynamik?
En värld av ökad kontroll – eller förlorad autonomi?
Digital övervakning är inget nytt fenomen men när den sker i realtid via digitala verktyg som kameror och programvaror som registrerar varje knapptryckning, kan det kännas som ett intrång på medarbetarnas privata sfär.
- I tidigare studier har vi sett en stor spridning vad gäller chefernas attityd gentemot digital övervakning, alltifrån ”medarbetarna får göra som de vill bara arbetet blir gjort” till ”jag har stenkoll på mina medarbetare”, säger Daniel Lundqvist.
Än så länge saknas det ett sammanhållet regelverk i Sverige som reglerar användningen av den här typen av övervakning. I stället är det regler om personuppgifter, arbetsrätt och kollektivavtal som styr. Detta innebär att många arbetsgivare agerar utan att ha full förståelse för vad som är tillåtet, och att det finns ett behov av ökad medvetenhet kring ämnet.
Bidra till en nyanserad debatt
Forskningens resultat kan bidra till en mer nyanserad debatt om digital övervakning och hjälpa arbetsgivare att göra välgrundade överväganden om övervakningens effekter på medarbetare och arbetsklimat.