02 december 2016

Regeringen har utsett Lena Sommestad till ny styrelseordförande för LiU. Lena Sommestad har tidigare varit miljöminister och är idag landshövding i Halland.
Lena Sommestad 2016. Foto Länstyrelsen HallandLena Sommestad, landshövding i Halland Foto: Länsstyrelsen HallandLiU:s nya styrelseordförande tillträder omedelbart och redan i nästa vecka är det dags för henne att ta plats på sitt första styrelsemöte på universitetet.

– Jag känner mig väldigt hedrad över uppdraget och är riktigt glad för att genom det få återvända till universitetsvärlden. Jag hoppas att jag genom mina erfarenheter som forskare och lärare, från politiken, näringslivet och statlig förvaltning kan bidra till utvecklingen av LiU tillsammans med universitetsstyrelsen. Det är ett teamwork, säger Lena Sommestad.

– Jag ser fram emot att få jobba tillsammans med Lena Sommestad. Hon har ett brett kunnande. Idag som landshövding och dessutom med erfarenhet från såväl akademin som politiken, kommenterar rektor Helen Dannetun regeringens beslut.

Och Lena Sommestad har en diger meritlista.
Som professor i ekonomisk historia har hon varit verksam vid Uppsala universitet, åren 1998 - 2002 var hon chef för Institutet för Framtidsstudier för att därefter axla posten som miljöminister (S) mellan åren 2002 - 2006. Efter två år som riksdagsledamot utsågs Lena Sommestad 2014 till landshövding i Halland.

Som ung var Lena Sommestad verksam som folkhögskollärare och journalist. På meritlistan står även tre år som vd för Svensk Fjärrvärme.

Vilken bild har du av det universitet du nu ska leda som ordförande?
– Det är för det första ett av de stora lärosätena, det sjätte största, i Sverige. För mig har LiU alltid varit förknippat med nytänkande och med bredd och hög nivå både på forskning och utbildning. Uppbyggnaden av Tema, problembaserat lärande och nya innovativa utbildningar som civilingenjörsutbildningen i industriell ekonomi är några tidiga exempel på det. Över huvud taget blir jag, som är samhällsvetare, inspirerad av det tvärvetenskapligt arbetssätt som präglat min bild av LiU. Det är ett universitet jag ser fram emot att närmare få lära känna.

Lena Sommestad har också haft en rad uppdrag för Socialdemokraterna och var under åren 2011 - 2013 ordförande för S-kvinnorna, då hon arbetade med politiska frågor om jämställdhet och feminism.

Lena Sommestad efterträder Anna Ekström, som nu under hösten utsågs till gymnasie- och kunskapsminister.

Universitetsstyrelsen