16 januari 2017

”Intervjua en person som arbetar med projektledning!” Så löd uppgiften till studenterna i kursen projektledning. Sandra Pantzare och hennes kurskompisar siktade högt – och fick träff på överbefälhavare Micael Bydén.

Studenter intervjuar överbefälhavare Micael BydénFoto: Lasse Jansson/Försvarsmakten- Vi känner oss fortfarande lite starstruck, säger Sandra Pantzare och hennes kurskompis Madeleine Rapp, tre månader efter mötet med ÖB. Han var mycket sympatisk, jordnära och trevlig. Och hans råd var nästa som livsfilosofier att leva efter.
Kursen i projektledning är obligatorisk för studenter som läser Kommunikation, transport och samhälle. Ungefär hälften av studenterna går KTS, hälften går andra civilingenjörsprogram och har valt kursen frivilligt. Sandra Pantzare läser elektronikdesign och Madeleine Rapp medieteknik.
- Kursen lät rolig, den kan behövas oavsett vad man läser och många som gått den tycker att den är nyttig, säger Madeleine Rapp

Från samma lilla by

Gruppen, där förutom Madeleine och Sandra också Sandra Pettersson, Samuel Nimblad Svensson och Måns Lögdlund ingick, började brainstorma kring vem de skulle intervjua. I kurslitteraturen står en hel del om försvarsmakten som forskat mycket kring ledarskap.
- Dessutom kommer Micael Bydén från samma lilla by som jag, Gnarp. Hans föräldrar är med i samma hembygdsförening som mina föräldrar. Så under en svampexkursion i hälsingeskogarna frågade helt enkelt min mamma hans föräldrar, berättar Sandra Pantzare.
Den första kontakten kunde därför tas via ÖB:s privata mail. Sen tog hans sekreterare över och ett möte med Sveriges överbefälhavare kunde bokas in en månad senare i samband med ett besök på helikopterflottiljen i Linköping, där Micael Bydén tidigare varit chef.
- Vi lade extra mycket tid på förberedelserna och att formulera öppna frågor med koppling till olika teorier, berättar Sandra.

Leda genom att vara föredöme

En dag i mitten av oktober packade gruppen in sig i en liten bil och for till Linköping. Där fick de köra in på militärområdet bakom en lotsbil. Sedan tidigare hade de också fått skicka in sina personnummer till försvarsmakten, man måste ha svenskt medborgarskap för komma in på militärområdet.
- Jag tror inte vi insåg riktigt hur stort det här var, säger Madeleine Rapp. Förre ÖB gjorde en sån här intervju med studenter under sina sex år. Det här var Micael Bydéns första sen han tillträdde för ett år sedan.
Intervjun hade gruppen delat upp i två delar. En del handlade om Micael Bydéns personliga erfarenheter, hans barndom och uppväxt. Hans mål har till exempel aldrig varit att bli ÖB, han har bara tyckt att det varit roligt och velat hjälpa till.
- Sen pratade vi ledarskap, berättar Sandra. Inom försvaret arbetar man med transformativt ledarskap, att leda genom att vara ett föredöme. Även om det inte finns något exakt rätt eller fel så gav den här delen oss ytterligare mycket kunskap. Utöver själva kursen som var bra i sig.

Vad tar ni med er från mötet med Micael Bydén?
- Hans filosofi var att tydliga ramar ökar friheten. Frihet innanför ramarna föder kreativitet och han gav också bra exempel på det som vi kunde relatera till, säger Sandra Pantzare.
- Projektledning i försvaret är något annat än inom till exempel ett privat företag, säger Madeleine Rapp. I krig får det inte finnas några oklarheter, ytterst handlar det ju om liv och död. Allt måste vara väldigt tydligt.

Är försvaret en organisation ni skulle kunna tänka er att jobba inom?
- Liten sugen blev man ju, säger Sandra Pantzare. Det finns så mycket kunskap inom försvaret. Både när det gäller teknik och ledarskap ligger de i framkant, officersutbildningen är ju ett beprövat koncept.
- Dessutom hade vi väldigt trevligt, säger Madeleine Rapp. Alla var trevliga, allt var så effektivt och jag tror att ÖB tyckte det var trevligt också, han ställde så många frågor till oss om vår utbildning så vi drog över tiden.