17 juni 2024

Forskningsledare Eleni Stavrinidou, känd för att koppla ihop elektronik med växter, har fått medalj av Italiens ambassadör, på plats i Campus Valla på LiU.

– Jag vill betona att denna utmärkelse, även om den är personlig, tillhör min forskargrupp, Elektroniska växter, vid Laboratoriet för organisk elektronik, sa Eleni Stavrinidou till ambassadör Michele Pala och de övriga församlade. Thor Balkhed

Priset "Science, She Says! Award", en medalj och ett diplom, skulle ha delats ut på den italienska konferensen för vetenskapliga attachéer som hölls i Turin i april 2023. Eftersom Eleni Stavrinidou inte hade möjlighet att vara där kom Italiens ambassadör Michele Pala i juni 2024 till Campus Valla istället, tillsammans med forskningsattaché Augusto Marcell.

Augusto Marcelli.
– Det italienska ministeriet för utrikesfrågor och internationellt samarbete instiftade priset "Science She Says!" för att uppmärksamma en enastående yngre kvinnlig forskare som på ett anmärkningsvärt sätt har bidragit till vetenskapens och teknikens framsteg när hon utfört sin forskning, berättar Augusto Marcelli.

Eleni Stavrinidou tilldelades priset för bidrag till utveckling av växtbioelektronik för realtidsövervakning och dynamisk kontroll av växtfysiologi och växtbaserade biohybridmaterial och enheter. Hon fick också beröm för sitt utökade samarbete med italienska forskare som var ett av kriterierna för urvalet.

– Kommittén granskade ansökningarna från många begåvade personer, men insatsen, engagemanget för innovation och bidraget från Eleni Stavrinidou till att främja samhället fångade uppmärksamheten på ett unikt sätt, konstaterar han.

Med på ceremonin fanns italienska LiU-forskare, rektor Jan-Ingvar Jönsson, avdelningschefen för Laboratoriet för organisk elektronik Mats Fahlman, m fl.

Thor Balkhed

"Science She Says!" ges till fem olika världsdelar; Eleni Stavrinidou, fick priset för Europaregionen. Hon är född på Cypern och kom till Linköpings universitet 2014.

Elektroniska växter

Thor Balkhed