Hur kan förskolor arbeta med att skapa kunskap, aktiviteter och engagemang i frågor som rör omställning till ett hållbart samhälle? Projektet ”Världen behöver en ny berättelse” tar sin utgångspunkt i pågående diskussioner om samhällets omställning för att nå FN:s globala mål och agenda 2030 för hållbar utveckling. Därmed tillskriver vi särskild vikt till generationsperspektivet, det vill säga barn och ungdomars relation till miljö- och hållbarhetsfrågor.
I samverkansprojektet mellan forskare på Linköpings universitet och förskolor i Norrköpings kommun utforskar vi gemensamt frågor om lärande för hållbar utveckling i relation till förskolans nya läroplan Lpfö18. Med hjälp av bland annat workshops arbetar vi med förståelsen av miljö- och hållbarhetsfrågor, hur detta kan fungera som pedagogiskt tema samt hur denna kunskap kan omsättas till lärandeaktiviteter för barn mellan 1-5 år. En viktig del av projektet är att utveckla utbildningsmaterial.
Andra frågor som är viktiga i projektet är:
- Vilken betydelse har berättelser och berättandet i förståelsen, relationerna och kunskapen om hållbar utveckling?
- Kan narrativ och berättelser fungera som ett sätt att producera och cirkulera kunskap, och för att skapa engagemang i frågor som rör en omställning till ett hållbart samhälle?
- På vilket sätt kan berättelser vara ett pedagogiskt verktyg i förskolan för att göra frågor om relationerna mellan såväl människa och miljö gripbara?
- Vad möjliggör det och vilka problem uppstår på vägen?
Projektet består av tre arbetspaket, där vi studerar det förskolepedagogiska initiativet "Världen behöver en ny berättelse" - från, idé, genom meningsskapande om hållbarhetsfrågor, till utformandet av lärandeaktiviteter.
Forskargruppen består av Per Gyberg, Therese Asplund och Ann-Sofie Kall.